Fortovs fliser som fundament drivhus/højbede - beton ??

Hejsa - er så heldig at jeg har fået drivhus i år - men !! er ved at blive lidt vanvittig af hvordan jeg skal sætte det op... 

Det skal koste BILLIGT dvs ikke lecablokke og flere m3 beton ... har en masse fortovsfliser der vejer ca 60kg stykket og er 60x40 ca.. tænkte at grave dem ca 20 cm ned... hælde beton rundt om dem i bunde - skrue dem sammen i hjørnerne.. med en slags karmskrue.. muligvis afslutte med en rem som blev skruet fast til hver flise som stabilisering ...  Burde det ikk kunne holde selv om det ikke er i frostfri dybde ... og kan jeg bruge den blandig jeg smider i bunden (1:7) som fuge/mørtel mellem stenene ..

 

Jeg har været tæt på at bruge nogle 4x4 stolper til hjørnerne og så bygge det op om dem - men vil plante i jorden og ikk ha trykimprægneret ...

Hvis det virker med fortovs fliserne kunne de jo os bruges til højbede..

 

Såeee ERFARINGER med fortovsfliser...jord / frost osv ??

 

 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er masser af drivhuse der er monteret på et trykimprægneret bræt der ligger ovenpå jorden, Og som har stået i mange år. Der kan være gravet et stykke bræt ned i hjørnerne. (Stormen Bodil tog nok et par stykker af dem med)
Så dit system vil udmærket kunne holde. Leca isolerer godt nok bedre mod frost, men det kan også opnås med en 5 cm flamingo plade hele vejen rundt inden for.
Hvis du graver en grøft 45 cm dyb, og lægger beton i bunden. Så støder du dine fliser ned i betonen (med de 60 cm lodret) Bruger du sten i betonen kan du ikke bruge det til fugning imellem, det er heller ikke nødvendigt.
Det kræver en god borehammer for at bore i fliser.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har haft et 10m2 stort drivhus stående direkte oven på en rand af  fliser 50X25 cm som var lagt oven på jorden , drivhuset stod løst på fliserne , og der stod det i mere end 35 år , da det kunne give efter for orkanvindstød , er der sjændent gået et glas , det blev bare flyttet lidt af vindstødene og skulle flyttes tilbage (orkanen1999).....


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Der er så lige den detalje, at når du støber fliserne fast, som du påtænker, kommer dit drivhus til at være monteret på en "støbt sokkel" - og så kan drivhuset komme med i forsikringen...

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Jeg synes at det er gevaldigt ekstraarbejde og dyrt og overflødigt med ekstra beton.

Hvis du graver dine fliser ned på højkant så de går 60 cm ned kan du forankre drivhuset med stålbånd ned under flisen - og op på begge sider til en træbjælke. Ovenpå træbjælken sætter du drivhuset.

Patentbånd / hulbånd - galvaniserede er godt - og hvis det skal holde i 100 år, kan du købe patentbånd i rustfrit.

Når du har forankret ned under 2-3 fliser på hver side, så bliver det nok ikke lige løftet óp selvom det stormer. Vægten af fliserne + det at de sidder fast i jorden som pakker fast om fliserne, skal nok holde.

MVH A
 


To ulykker kommer sjældent alene.

Nå - hvordan går det så.

Jeg håber at du finder på noget nemt og solidt uden en masse beton i alle huller, som folk plejer at bruge - selvom det kan gøres helt uden.

>MVH A


To ulykker kommer sjældent alene.
Annonce
Det er sikkert udmærket uden beton.
Men ellers er beton jo ikke "gevaldigt ekstra arbejde og dyrt" når det kun er for at sætte de fliser fast i. Til sådanne små jobs blander jeg bare sand en cement sammen med en skovl direkte på jorden, evt. på en masonit plade eller lign. Så 1/4 trailer sand og 2 sække basis cement (52,00 kr pr. sæk) det kunne fint række til denne opgave.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Et drivhus på 10m2 vejer 250-300 Kg så der skal en orkan til at rokke det lidt , alt det der med at støbe det fast er totalt overflødig , men hvis man er seler livrem person med masser af tid og penge så er det bare med at gå igang...........................


   elektriker fra jævnstrømmens tid

Jeg valgte at forsøge nu jeg havde fliserne - og havde fået en STOR trailerfuld støbemix til 100,- .. MEN det var mere arbejde med en lige først beregnet !! Fliser der skal skæres osv - og der skal blandes en DEL cement .. tørblandede det i trillebøren ...

Som svar til Svend Høst - Skal jeg ha et andet driv hus til forkultivering osv - det blir bare smidt på måske en træ rem og et par vinkel jern, grunden til det her projekt var at få mere højde, få spærret for rotter/mink osv kan grave sig ind og æde vagtlerne ...

MEN - jeg ville faktisk gerne ha haft MERE høje - men tænker det nok ikke er nemt at bygge mere oven på :-( 

Men nu må vi se om det holder vinteren over ud at revne/skubbe sig rundt ...

MEN MEN - hvad skal jeg smide imellem "fugerne" cement sand ?? - det blir pudset/filtset7svummet eller hvad det hedder med en WEBER 280 - jeg har liggende og så malet med noget sort økomaling :-)

 


 

Hej
Hvordan endte det færdige resultat, jeg overvejer lidt det samme
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også