Granada 31

Jeg er lige blevet den lykkelige ejer af en Granada 31.
Båden er fra 1978 og er med blykøl.
Alt ser fint ud , bortset fra ved kølboltene.
Bolte og møtrikker er fine og af rustfrie stål. Men under bolte og møtrikker er der noget jern som er meget rustent. Er der nogen der kender til dette problem?
Jeg kan ikke se tykkelsen på jernet, da der er glasfiber rundt om.
Mvh. Larsen

Mvh. Larsen
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er et meget almindeligt problem på mange bådtyper fra dengang.

Naturligvis kan jeg ikke sige om den nævnte rust betyder noget. På en mindre båd har jeg oplevet at skiverne var så gennemrustne, at nogen nærmest sprang som porcelæn ved et "gok" med en stor skruetrækker. På mange andre både er rusten stadig bagatelagtig.

Men vil du skifte skiverne, så:

Med båden på land, stående på kølen, fjerner du de rustne skiver/plader og erstatter dem med nye i form og størrelse som de gamle. Lav arbejdet ad et par gange, så du ikke løsner alle bolte på en gang. Lav det så omhyggeligt som muligt, som det var. Nogle skiver er f.eks. lagt i polyester andre i Sikaflex e.l.

Det følgende par år checker/efterspænder du boltene inden søsætning om foråret.

Jeg har lavet det på en 20- og på en 28-fods. På sidstnævnte fik jeg en smed til at lave mig nogle plader som de oprindelige.


Finnband
Tak for svaret. Jeg er glad for at høre at det er nogle løse plader. De er godt nok rustne, men jeg kan ikke slå hul i dem og kølboltene har ikke løsnet sig.
Jeg har søgt på nettet for at finde noget om konstruktionen men uden held.

Mvh. Larsen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis