Slibemaskine

Hej. Har nogle døre der ikke kan lukke ordentligt. Har forsøgt at slibe med hånden. Det har dog vist sig for omfattende, så jeg leder efter en billig slibemaskine.

Nogen forslag?

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En billig en kan du helt sikkert finde i harald skrald. Tag deres billigste båndpudser, den vil være bedst til det job. Men en excentersliber kan også sagtens gøre det. også er den god til næsten alt andet slibe arbejde også.
Døre der ikke kan lukke ordentlig er et vidt begreb. Det er meget ofte mulig at justere i hængsler.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis det er rigtige trædøre, kunne en håndhøvl være et godt bud.

Okay, tak for svarene. Jeg tror jeg prøver en excentersliber. 

Skrevet af ev elmand på 23-04-2015 18:30
Døre der ikke kan lukke ordentlig er et vidt begreb. Det er meget ofte mulig at justere i hængsler.

Problemet er at dørene går på karmen forskellige steder når jeg forsøger at lukke. Har prøvet at stramme skruerne i hængslerne, uden resultat

 

 

Annonce
Vi havde også 2 døre i huset der heller ikke kunne lukke uden overtagelse. Købte en hængselretter i biltema til en tyver, prøvede mig lidt frem, og efter 10 min. kunne de lukke igen.
Hvor skraber døren på, og hvor er der mest "luft"?
Hvis der er luft ved det øverste hængsel, og døren skraber på i den modsatte side, kan det oftest klares med en hængselretter fra Biltema, Harald-Nyborg og lignende, fås fra 20 kr. og opefter.

Træd ikke på mine ledninger :o)

Det lyder som en opgave for hængselretter. Døre kommer ofte til at gå på karmen i hjørnet over håndtag og samtidig på bundliste under håndtag.

Så afmonterer du døren og bøjer øverste hængsel lidt væk fra dørhul. Monterer dør igen og den går helt sikkert bedre. Er det andre steder må du du lige tænke dig om hvilken retning det skal rettes. Men der er vigtig at døren tages af når man retter hængsel. Ellers kan man komme til at tage dørens hængsel med i opretningen. Så er man lige vidt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Døren i mit udhus var stram. Viceværten forklarede ved overdragelse af lejligheden, "at sådan var det om vinteren, og om sommeren var den god nok".

Nu vil jeg jo ikke korrekse "fagfolk", og den er da også blevet markant bedre, men den blev helt fin da min svoger kom forbi med en hængselretter og lige gav det øverste hængsel et lille tryk (i øvrigt mens døren sad på, da den ikke kan løftes af). Så ingen grund til at høvle, slibe osv.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Nogen gange kan det jo også klares ved at stramme et par karmskruer en omgang. Hvis karmen er skruet fast naturligvis.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis