Boremaskine - mursten

Hej. Jeg skal have boret nogle huller i en murstensvæg (ca. 6 cm dyb). Men hvilken boremaskine kan bruges til formålet?

Jeg har ikke det store budget, mon nedenstående kunne bruges?

https://eshop.silvan.dk/vare/basic-boremaskine-2

Mvh.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Boring i mursten er ikke det store problem, hvis du har de rigtige bor.
Lad være med at bruge slagfunktionen, det skaber bare "plørehuller".
Det største problem er at undgå fugerne.

Bent.

Vil foreslå dig en alm. billig 220 volts model med slag i stedet. Den plejer Harald Skrald og have til små penge. Så kan du lave en helt udflugt ud af indkøbene.

Husk og få murbor med også. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Okay. Jeg bliver lidt forvirret, den ene siger at jeg skal undgå slagfunktion, den anden siger at jeg skal have en med slag?

Hvad med nedenstående? Kan den gå an?
http://www.jemogfix.dk/butik/vaerktoej/elvaerktoej/bore-_og_skruemaskiner.aspx?pid=9042535&view=1

Tak for svarene

Hej.

Jeg ville nok også vælge en med slag.

Jeg skulle engang sætte en brændeovn op og ville bore ud til skorstensbøsningen. Det sled tre platborbor op og var et helvedes stort arbejde. Fandt så senere ud af at Hegnede Teglværk her på Møn var berømt for deres sejge mursten, så det var vist dem, jeg var kommet ud for.

mvh


 varmetossen

Nu har Palle89 ikke skrevet hvilken størrelse huller der skal bores. Er det bare til rawlplug, så kan den viste boremaskine fra jenogfix sikkert ordne den sag. Der kan købes specielle bor til mur der ikke skal bruges med slagfunktion, men der kan bores i de fleste mursten uden at bruge slagboremaskine. Men er de hårdt brændte skal der mere til.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Skrevet af Palle89 på 23-04-2015 19:26
Okay. Jeg bliver lidt forvirret, den ene siger at jeg skal undgå slagfunktion, den anden siger at jeg skal have en med slag?

Hvad med nedenstående? Kan den gå an?
http://www.jemogfix.dk/butik/vaerktoej/elvaerktoej/bore-_og_skruemaskiner.aspx?pid=9042535&view=1

Tak for svarene

Du skal selvfølgelig købe en boremaskine med slagfunktion, som kan slåes fra og til. Det giver ikke plørehuller at bruge slag. Den boremaskine, du har henvist til, er kun en bore- / skruemaskine. Jeg ville nok give lidt mere og få en lidt bedre maskine, som, hvis du ikke bruger den så tit, bør være til 230V og med ledning. Simpel og kendt teknink, der altid virker. som bor køber du vidiabor i den størrelse, du har brug for.

 


fase
Skrevet af ev elmand på 23-04-2015 21:05
Nu har Palle89 ikke skrevet hvilken størrelse huller der skal bores. Er det bare til rawlplug, så kan den viste boremaskine fra jenogfix sikkert ordne den sag. Der kan købes specielle bor til mur der ikke skal bruges med slagfunktion, men der kan bores i de fleste mursten uden at bruge slagboremaskine. Men er de hårdt brændte skal der mere til.

Jeg tænker at der skal plugs i, ja. Men jeg ved ikke om det er nødvendigt? Det kommer vel an på vægten. 

Det lykkedes mig at sætte en lille skærm op, udelukkende med en hammer og en skruetrækker, og uden plugs, jeg har nok været heldig at ramme fugerne. Skærmen vejer nok ikke mere end ca. 3 kg. Det holder stabilt.

De nye huller skal være ca. 6 cm dybe, ved ikke lige hvor bred skruen er. Der skal fem skruer i, og de skal bære omkring 13 kg.

Hvad hedder sådanne bor? Passer de til at boremaskiner?

 

Du skal altid bruge rawlplug i murstensvæg til den slags opgaver. Hænger det bare i mørtel, vil det vriste sig løs, og falde ned. Du kan evt. købe Irwin murbor, 6 mm og så tilsvarende plugs. Det kan bruges til det meste, der skal hænges op.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

hvis du vil købe en bore/skruemaskine så køb noget ordenligt fra starten, de billige maskiner virker ikke..

hvis du bare skal bore et hul i muren så kan du fint købe en billig bormaskine med ledning, hvis du bare vælger et ordenligt mærke, noname mærkerne er generelt ikke noget værd og går hurtigt i stykker.

jeg har tidligere købt en bosch boremaskine med ledning til 300 kr som virker ganske fint til mindre boreopgaver både med og uden slag, køber du en med batteri, kræver det noget mere af maskinenen og ikke mindst af batteriet, så der skal du op i en højere pris..
f.eks http://www.harald-nyborg.dk/p7515/hitachi-slagboremas-18v-2-5ah

eller en anden slagboremaskine af godt mærke.. men så holder de også til næste gang du skal bore og næste igen..

Til mursten synes jeg slagfunktionen er godt at have, og min maskine laver ikke plørehuller, de er den størrelse boret er...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis