Opvaskemaskine tørrer/varmer ikke periodisk - Nyt varmelegme?

Hej har en Electrolux opvaskemaskine som i perioder ikke varmer og tørrer. 

Kan et varmelegme være 'periodisk i stykker' eller er fejlen højst sansynligt et andet sted?

Pfh tak for svar! :-)

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nåh ja modellen hedder ESF 4110

Fandt ud af en del af dem har en fejl i en bestemt lodning i motherboardet, men der var intet at se.

Ja det kan jo ikke bliver andet end gætteri. Et varmelegme med en periodisk fejl af den type er nok lige så sjælden som sne sidst i April, så det udelukker vi indtil videre. 

Et mere sansynligt bud vil nok være et defekt relæ på styreprintet, der styrer spændingen til varmelegmet eller dårlig (kold) lodning på et af relæets ben. Den fejl er klassisk på rigtig mange hårde hvidevare.

Der er så to muligheder. Enten måler du dig frem når maskinen har en dårlig dag, eller også køber du bare et nyt relæ og smider i.

Relæet kan du kun købe ved forretninger der handler med elektronik og ikke en forkandler af hårde hvidevare, de sælger kun et komplet print.

Pøj pøj med fejlfindingen. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Du kan også tage printet ud, og varme alle kraftige lodninger, med loddekolben. Det har jeg ofte reddet et print til en maskine med den metode.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak for hjælpen, det vil jeg prøve at gøre her i weekenden.

Fandt ud fra Nitters oplysninger og søgning på nettet at det ret sikkert er der fejlen ligger.
Noget med at det skyldes at relæet ikke er dimensioneret kraftigt nok og at det derfor vil være en god ide at skifte til et der kan klare flere A, hvis det skal holde i længere tid.
Skrevet af Krikstar på 23-04-2015 19:20
Tusind tak for hjælpen, det vil jeg prøve at gøre her i weekenden.

Fandt ud fra Nitters oplysninger og søgning på nettet at det ret sikkert er der fejlen ligger.
Noget med at det skyldes at relæet ikke er dimensioneret kraftigt nok og at det derfor vil være en god ide at skifte til et der kan klare flere A, hvis det skal holde i længere tid.

Ja, det er næsten rigtigt. De køber bare relæerne ved baggårdsleverandørene for ingen penge i stedet for og gå af fordøren til en annerkendt leverandør og betale 1/2 gange mere for varen. 

Held og lykke med projektet. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
En lille update: Det blev slet ikke nødvendigt med et nyt relæ. Da jeg skilte den ad igen opdagede jeg at den berømte lodning på printet var gået. Jeg havde åbenbart misset den første gang. Der var ingen særlige varmespor rundt om lodningen, kun en tynd fin revne hele vejen rundt. Efter at være blevet loddet sammen igen virker den upåklageligt. Fedt! Tak for hjælpen :-)
Krikstar: Kan du vejlede i hvor print og relæ sidder ? Jeg har samme problem med min AEG Favorit opvaskemaskine fra 2008. Det ville være bekvemt at vide hvor jeg skal kigge, inden jeg begynder at skille den ad. På forhånd tak.
Hej.
På min sad printkortet helt øverst i lågen lige bag trykknapperne. Jeg skulle have alle skruerne langs kanten af lågen ud for at komme derind.

Relæet er en lille firkantet klods påtrykt 10A eller 20A mener jeg. Kig godt efter lodningerne. De kan godt være en smule brændt som resultat eller have revne man næsten ikke kan se.

Tip: En tinsuger er en god ide da relæet har flere ben og man jo kun kan varme et af gangen, så kan det være svært at få af uden.
Hejsa i Gamle tråde men har samme problem og håber at jeg kan få en løsning.
Min maskine varmer dog sporadisk helt som det skal med i de fleste tilfælde varmer den ikke.

Har gennemgået alle lodninger på printpladen som der er flere der har nævnte, uden held.
Jeg tænker måske at tilslutte maskine til varmt vand istedet for at udskifte pumpe, eller mm.
Anyone?
Vh.
God ide - men sørg lige for at ventiler/pumpe mv. kan klare det varme vand. 
Mht. til tørring - det er den varme vask der får service til at tørre, derfor er bl.a plastskåle sjældent tørre.

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis