Hvem bor i min græsplæne?

Hvem bor i min græsplæne? Troede først det var en jord hveps, men det ligner mere en bi? Troede ikke de boede i jorden? har taget et par billeder så i kan hjælpe mig.
Jeg har rigtig mange af de der små huller rundt om i jorden, og ville gerne af med dem. Så man ikke skal frygte at blive stukket når man går på bare fødder. Eller at hunden kommer til at genere dem og ender med at få en masse stik. 

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Almindelige gedehamse (hvepse) kan godt finde på at bo i jorden. Den på billedet har tilsyneladende en meget gul bagkrop, så det ligner en hveps. Bier har som regel brun bagkrop, og jeg har aldrig hørt om at de kan være jordboende. Et lille sprøjt af et insekt middel ned i hullet sent aften, vil gøre det af med dem.

Så tidlig på året er det kun dronningen der er igang. Den har overvintret, og skal nu lægge æg, der til bliver larver, senere pupper og ca. 20 dage efter æg er lagt, kommer der en arbejder insekt ud. De begynder så at hjælpe med at finde foder og udbygge boet. Når så der er tilstrækkelig mange arbejdere kan dronningen helt koncentrere sig om at lægge æg. Larver der kommer hen i Juli bliver til nye dronninger, og i August bliver arbejdere smidt på porten. Så er det vi har problemet med dem på syltetøjsmadderne på terassen.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det gule på bagkrooppen er pollen. Den lignede for mig meget en bi. Og ved det ikke er jordhvepse, dem ved jeg hvordan ser ud. Men ja, regner også med at give dem et lille sprøjt gift en aften, for at se om ikke det hjælper. Tror jeg har en 40-50 huller af dem i min plæne. De må kunne lide den luftige jord der er, efter jeg fik fræset hele plænen op sidste sommer :p

Jordhvepse er noget andet, de er meget længere og tyndere. Almindelige hvepse kan bo i jorden. Jeg har selv været biavler for en del år siden. Der er mange der tager fejl af bier og hvepse.
Bierne bærer pollen på benene.
Det er et betagende syn at se når den lange tynde rov jordhveps graver. De kravler ned i hullet, kommer op, flyver 15-20 cm væk og kaster 15-20 sandkorn. Hver gang de kommer op flyver de i en anden retning så jorden bliver spredt. Alene det siger jo at det ikke er den slags, du har.

Og her lidt efter en googling

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=20048

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja det er jeg klar over. Dem havde jeg nogle stykker af sidste år. E er nemme at genkende på den lange tynde krop. Og synes da også at der er stor forskel på bier og hvepse, hvorfor jeg også tror dette er en bi. Hvepsen har en smallere krop og er gul sort, hvor denne her mere var brun sort.
Annonce

Hej.

Ja ja, så er det bare mig, der ikke har haft hvepse i jorden. Jeg vil lige sige, at jeg har fuldstændig styr på bier, hvepse og gedehamse. Er så at sige vokset op med dem allesammen.

mvh


 varmetossen

Det kunne jo være den rødpelsede jordbi, Andrena fulva ...

De er nettop aktive med at bore huller i græsset i April.

Dens

"borearbejde" ser sådan her ud

Og kræet ser sådan her ud.

 

Hvis du vil have det rigtige svar , så prøv her : fugleognatur.dk   her er det eksperterne i naturen sidder .


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Jeg er ret sikker på at je__ns kom med det rigtige svar. Hullet og bien ligner på en Og efter lidt søgning på den, kan det ogdt være den får lov at blive lidt. Da den ikke bygger en koloni, men bor alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis