Diskution ang, komplet el installation

Hej alle lds'er

Har med En kammi haft en diskution ang noget el installation.


Hvordan forholder det sig hvis man i en total renovering for udskiftet gruppe tavle af autoriseret el folk

Men derimod for lavet el installationen i resten af huset af en selv med vejledning fra faglært personale
El installationen bliver selfølgelig lavet efter gældende standarder og krav

Kan denne måde på nogen måde lovliggøres,

Samt hvad er risikoen ved brand med hensyn til forsikring
Samt hvad vil der ske i et evt videre salg af boligen?

Mvh

PS

Behøver ingen moralske prædikener om at det skal være autoriseret el installatør der udføre arbejdet.
Hej alle lds'er Har med En kammi haft en... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det har jeg været siden 1978 Stoppede godt nok med eget firma år 2000 men er nu ansat som sådan, på en fabrik. Men det betyder på ingen måde at der ikke kan stilles spørgsmål eller ændringsforslag til mine udlæg af teksten  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af vatnisse på 21-04-2015 21:59
Øh? Nej, det tror jeg ikke for jeg husker ikke at have set nogen svar på forummet her fra en aut. installatør. Jeg regner ikke med du er det, så havde du nok skrevet det.

Vi er skam flere aut. installatører her på forummet

Man skal bare huske, at begynder man på at udføre el-arbejde privat, så må man tage det ansvar der eventuelt ville komme ved en fejl på denne installation. Tør man ikke tage dette ansvar, skal man holde sig langt væk fra det.

 

 

Skrevet af vatnisse på 21-04-2015 21:59
Øh? Nej, det tror jeg ikke for jeg husker ikke at have set nogen svar på forummet her fra en aut. installatør. Jeg regner ikke med du er det, så havde du nok skrevet det.

Jeg melder mig da også gerne under fanerne som aut. installatør . Din kommentar med at installatøren klasker et skilt på med firmanavn o. lign. er pligt. Der er samtidig et CE mærke på, som tilkendegiver, at tavlen opfylder de gældende krav. Det ved din svoger som velorienteret elektriker alt om. CE betyder her ikke, China Export.

 


fase
Haha, ok. Jamen det var da dejligt! Så har vi jo de korrekte faglærte personer at trække på

S. Fabrin: Ja, det mente jeg nok

For at vende tilbage til spørgerens indlæg. Kan de aut. installatører så fortælle hvad konsekvenserne er i det situation han stiller op... er det korrekt som jeg taler om at det primært vil være et forsikringsspørgsmål ved evt. brand og ifm. salg såfremt han ikke oplyser det (så frafalder hans ansvar jo).
vatnisse: Jeg har ladet mig fortælle på et kursus på et tidspunkt at at det koster 25.000 i brud på auturisationslovgivningen og lege elektriker selv ved ikke om det er rigtigt.

I forhold til spørgsmålet er det jo gældene at dit forsikringsselskab hvis branden skyldes en elfejl vil påstå det ikke er korrekt udført og du vil politianmeldt for at bryde autoristionloven tror jeg. Bliver du kendt skyldig vil der uden tvivl være en bødestraf i rimelig størrelse, og forsikringen vil beholde noget af summen som straf.
Aktuelt eksempel fra sidste en nabo laver om i sin hestestald og overholder reglerne for varmt arbejde alligevel antænder han sin hestestald den udbrænder og dømme totalskadet. Han politianmeldes for forseelsen kendes skyldig 10.000 i bøde samt -15% på forsikringssummen det er mange penge der mangler når det hele er slugt af flammerne.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
"Lov om autorisation af virksomheder på el-, vvs- og kloakinstallationsområdet". Det er jo faktisk her:

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=162734#Kap1

og mht. hvad konsekvenserne er:

§ 36. Med bøde straffes den, der [...]


men derudover er der selvfølgelig en paragraf i ens forsikringspolice som også tager forbehold for den slags.
Jeg har ikke kendskab til retspraksis o.s.v. Det er mere den praktiske udførelse som jeg koncentrerer mig om. Men jeg tror at der i forsikring står noget om regres ved "groft uagtsomhed" ligesom ved bilforsikring.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis