Havetraktor hydroststgear

Hej

Jeg har fået en MTD havetraktor med hydrostatgear. Den har stået stille i noget tid, men startede fint efter et nyt batteri. Jeg har dog lidt problemer med farten. Selv om der er 5 fremadgående hastighedsindstillinger, kan den kun kører en hastighed, hvilket er langsomt. Hvad kan det være? Er det noget der har sat sig, efter den har stået stille? Eller noget andet?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den er nu nok ikke med hydrostat når der er 5 gear pluds bak i gearboxen. 

Men det er formodentelig remmen der glider på grund af en dårlig rem eller defekt remstrammer der sidder fast eller dårlig fjeder. Det kan også være forbindelsen og fjederen til "koblingen" der går hårdt. Koblingen er bare en rem man strammer. Men sørg foralt sidder som det swkal og går let. Afrensningaf græskager samt løsning med DW40 samt smøring med tynd olie plejer og gøre underværker når du undlader og ramme ren/remhjul. 

Pøj pøj med fejlfindingen. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Leif,

Tak for svar. Skal jeg forstå det sådan at der på en havetraktor med hydrostat IKKE vil være en fart/gearvælger?

Jeg har lige lidt bonus info, som jeg gerne vil have dit svar på. Når jeg kobler ud og sætter den i "P", står den stille, og det er godt nok:-) Når jeg så kobler ud og vil sætte den i gear kan jeg se at stangen ikke "falder" langt nok ned. Gir det mening? Derfor kan den kun kører i langsomste gear. Jeg ved intet om hvordan alle stænger, fjedre og hjul under en havetraktor virker, så måske er det et tåbeligt spørgsmål:-)
En hydrostatisk, har trinløs frem og bak, ofte betjent med en fodpedal.

Jeg har en Stiga med en B&S motor og manuel gear, her kan justeringen af bremsen være lidt drilsk, og kan godt genere så den ikke køre så godt.

Men få nu tjekket justeringen af gearet, samt drivremmen og dens strammerulle og fjeder.
Hej igen

Nu har jeg rodet med det. Jeg fjernede klippebordet, så jeg kunne så hvad der sker derunder. Jeg synes alle fjedre ser gode og stramme ud, og det jeg formoder er remstrammeren har også en god stærk fjeder. Kan det være så simpelt at kileremmen er slidt, så den er blevet for stor? Når den står i 1. Gear eller P, står den stille, og i 2-5 kører den langsomt. Hvis jeg forstår princippet med de forskellige remme under maskinen fungerer det ved at gearvælgeren tilladder at remmen bliver strammere og strammere jo hurtigere gear man vælger! Er det korrekt? Det virker bare som om den ikke kan blive strammere, da det hjul der skal stramme remmen, går imod en anden del, og det ser ud som om det er meningen.
Nej remmen skal virke on/off, du har en gearkasse med forskellige gear.

Grunden til den kun virker i de lave gear, er at remmen ikke tager ortenligt fat, så kan den ikke slæbe traktoren i de høje gear.

Så dårlig rem, fjeder, eller fejljusteret kobling (kabel)
Annonce
Tak for din tid je_ns.

Hvis remmen var dårlig ville den vel slet igen kunne kører hvis jeg læser din forklaring vedr. Gear rigtigt? Fjedrene tror jeg er ok, så der må lade en justering af koblingen være tilbage. Er det noget jeg selv kan rode med, med begrænset kendskab? Jeg roder dog en smule med bilen engang imellem, så værktøj er ikke helt fremmed for mig

Hvis det er koblinger er det vel alle de forbindelser der er mellem remme osv der skal gåes efter. Hvad vil sådan noget koste at få lavet hos en prof?
Når koblingen er "sluppen" skal remmen være stram.
Der kan være et koblingskabel der kan justeres.

Prøv at træde koblingen op og ned, og se om du ikke kan lure systemet...

Jeg ved ikke hvad det koster, ved en plæneklipperservice, men en tudse kan det jo hurtigt løbe op i, hvis der skal skiftes lidt dele.
Du kan evt prøve at starte maskinen, sætte i gear og prøve med foden at løfte op i koblingen, hvis den ved det kan køre hurtigere er det typisk fordi remmen er slidt.

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Jeg skal lige være helt sikker:

Når traktoren leveres er der (formentlig) monteret en sikkerhedssplit eller lignende, som begrænser hastigheden.

Den har du fjernet?
Hej

Nu har jeg haft den skilt en smule af. Jeg kunne læse mig til der er noget der hedder varidrive på den. Det kan sætte sig så den midterste plade ikke kan rykke sig op og ned. Det var dog ikke der problemet var. Jeg tog fjedre og kileremme af og da Jeg begyndte at løsne det, kunne jeg se at det hele "faldt på plads" hvor det skal være. Problemet er nu "bare" at når jeg træder koblingen/bremsen helt ned trækker den varidrive helt frem og det sætter sig fast igen. Jeg må skille det ad igen imorgen og se hvorfor det sætter sig fast, eller har i mon et bud på hvor det kan være?

Tak for alle jeres råd herinde.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis