Havefliser, cm luft "synlig sokkel" og cm? sidste flise ind mod sokkel

Skal have lavet belægning/terrasse ved vores relativt nybyggede hus.

Hvor mange cm synling sokkel anbefales i dag?

Jeg kan forstå at en belægning helt ind til soklen med tiden vil give alger på soklen.

Vi har ikke interesse i 20cm med fx granitskærver.

Vil 2cm derfor være fint? Eller 5...? Man kan gøre som man vil, men hvad kan anbefales? Hvad ville I vælge?

(Der er omfangsdræn ved huset)

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Som jeg forstår det stiller du to spørgsmål

- Sokkelhøjde over terassebelægningshøjde og

- afstand mellem terassebelægning og sokkel.

Til det første er der sikkert nogen der har kendskab til bygningsreglementsbeskrivelsen af forholdet, men grundlæggende skal du vel bare sikre, at lidt vand på terassen ikke står så højt, så vandet når over skokkelhøjde. Ligger terassen lavt med fare for høj vandstand ved skybrud, tøbrud etc. så er det nok hensigtsmæssigt med en høj sokkel. Tilsvarende mindre, hvis terassen ligger højt med godt afløb og god dræning.

Til det andet spørgsmål har jeg en sydvendt terasse med fliserne helt ind til soklen. Den har ligget der i 30 år, og muren er ikke grøn endnu. Så jeg hører også gerne - som du - om krav til afstand mellem fliser og sokkel for at imødegå algevækst.

Man anbefaler minimum 10 cm sokkel.. Det er også for bla. at forhindre at det vand der plasker ned ikke ryger op i murværket.

Derfor er det også helt hul i hoved at de idag ved nybyggeri forlanger niveau frie indgange der ligger helt op af mursten..

www.tunebro.dk

Alt i  Brolægning udføres på hele sjælland.  Vi  Brolægger  med alle Stentyper.. Nyhed: Lithos Natursten

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis