Forklaring mangler.

Nogle råd/regler er så indlysende logiske at man ikke er i tvivel.

Feks. behøves man ikke at gå over for rødt for at finde ud om det er farligt, man kan godt se det fornuftige i at lade være som loven siger. 

Så til sagen.

Jeg har bygget et Annex/skur med fladt hælende tag og mangeler nu at lægge krydsfiner og tagpap på.

Spær er lagt med en afstand så det passer med krydsfinerens bredde altså så pladens længde følger tagets hælning og så ville jeg lægge tagpap på tværs af krydsfiner og spær.

Jeg har nu fundet ud af at det skal gøres omvendt. Krydsfiner på tværs af spær og tagpap skal lægges i samme retning som spær.

Jeg kan ikke finde svarret på hvorfor krydsfineren skal lægge på tværs og tagpappet skal rulles den vej taget hælder.

Hvad er den logiske forklaring og vil det værre en fatal fejl at gøre som først tænkt ?

Har fundet ud af at tagpap engang blev langt omvendt af i dag.

 

 

 

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Først krydsfiner: Det er simpelthen stærkere når 1 plade når hen over 2 spær. Og hvorfor det.
Hvis samlingen ligger lige over et spær, skal vægten/trykket oppefra kun bøje den del af pladen nedad, der ligger imellem spær, idet samlingen ikke bidrager med noget. Rækker krydsfinerpladen over 2 eller flere spærfag, skal trykket både bøje den del ned der imellem spærfag, og bøje næste fag lidt opad, idet krydsfiner har en vis stivhed i sig selv. Samtidig får du jo en lang sammenhængende samling, der vil gabe lidt ved påvirkning. For at undgå den lange samling bør du ved hveranden pladerække begynde med en 1/2 plade
I store industrihaller som er lavet af stålspær og træåse til at bære taget, kunne man forvente at åsene er samlet lige over spær, eller for den sags skyld midt imellem, som en gynge. Det er de ikke, der hvor trykket på samlingen er mindst er ved noget man kalder 7./dels punktet. Altså 1/7 del af afstanden imellem spær. Der kommer de nedadgående kræfter fra eget fag til at ophæve en del af kræfter fra nabofag.
Så til tagpap: Her kender jeg ikke alle forklaringer, men hvis du har meget lav hældning, vil hver samling/overlap jo give en lille forhindring for vandet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej.

Jeg kunne godt tænke mig en forklaring/beskrivelse af den omvendte metode med tagpap der var gældende i tidligere tider

mvh


 varmetossen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis