for højt el-forbrug

Min datter bor alene med 3 børn (til leje) i et renoveret husmandssted ude på landet. Hun har et brændefyr (centralvarme) der hedder ORLAN SUPER Gasogen kedel til træ - fra 18 - 25 kW.

Hun har et meget højt el-forbrug, ca. 11000 kwh/år.  Hun mener selv at det er fyret der har skylden. De har gulvvarme og radiatorer. Fyret bruger jo el- når det pumper vandet rundt.

Jeg er ikke sikker på at det er fyret.

Mit sprørgsmål til LDS: Hvor får man professionel rådgivning til dette. Er det den lokale elektriker eller hvad? 

mvh.

Janne

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja din lokale elektriker vil kunne finde evt fejl, og give et bud på hvad der skyldes det store elforbrug.

Måske der sidder en el-varme patron i varmvandsbeholderen, det kan være en stor strømsluger.

Findes der ingen oplagt forklaring, kunne det jo være elmåleren der tækker forkert.
Et billede af eltavlen kan måske fortælle, hvad der er af store forbrugere på systemet. En elvandvarmer vil f.eks fremgå med sine egen sikring.
Ellers er køleskab, fryser mm typiske strømslugere, hvis de har nogle år på bagen og er slidt (op).
Cirkulationspumperne på fyret kan være synderen, hvis de er gamle og utidssvarende. Igen: Billede.
En billig elmåler til at sætte imellem stikkontakten og forbrugeren er et godt værktøj til at finde strømtyvene.
Ellers er vi tilbage ved den hyppigste årsag: Dårlige vaner.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

tjek lige vvb om der er tændt for varmelegemet hvis der er det vil vvb forsøge at varme huset op med vvb.Da dette ikke kan lade sig gøre vil varmelegemet være tændt konstant og give en høj elregning.Du kan evt tage et billede af instalationen så er det lidt nemmere at hjælpe


<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Der er vel ikke el-gulvvarme i badeværelset?

Træd ikke på mine ledninger :o)

Der er gulvvarme fra fyret i badeværleset.

Mener du at jeg skal affotografere el-panelet? det vil jeg bede min datter om.

foreløbig tak.

Annonce
Foto af elpanel, især hvis der er skilte der siger hvor de forskellige grupper hører hjemme.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
måske et billede af vvb så vi kan se om den er slukket eller tændt ville måske også være en ide

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Tak for svar.
VVB er ikke tændt. Jeg tror også det er dårlige vaner. Nu har vi lånt et Sparometer. Fyret er tilsluttet en kontakt, således at vi kan måle el-forbruget direkte.
Der er ikke skilte på el-panelet. Min datter vil sende mig et billede, håber jeg.:-)
Håber det går.
Janne
Hvis man går rimeligt meget efter at luge dårlige vaner ud og har valgt rigtig gode apparater og har et meget godt isoleret hus osv, så kan man komme meget langt ned.
Jeg har et forbrug på 4200 kWh til lys og jordvarme pr år med tre i husstanden (200 kvm).
Nu, hvor jeg er blevet alene, er det på 3750 kWh om året. Og ja, det er samlet energiforbrug i hele huset. Ingen brændeovn eller solceller etc. Ikke at det er realistisk for en normal familie med teen age børn osv, men bare for at sige, at det kan komme meget langt ned.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

11.000 kWh er godt nok meget.
Jeg tror ikke det er fyret, der er skyld i det da pumpen bruger relativt lidt energi.
Få fat på din lokale EL-installatør så han kan gå installationerne efter.

Bankrådgiver
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis