Isoleringskrav

Hej.

Hvis jeg vil banke mit gamle kælder gulv op og støbe et nyt.

Skal jeg så isolere op til nutidenskrav hvis derop kræver understøbning osv?

Muligvis kan jeg klemme 50-100mm i gulvet, men det opfylder jo ikke nutidenskrav?

Samt med 50-100mm bliver det så for dyrt med vandbaseret gulvvarme?

På forhånd tak.

Be Smart - Not Stupid..

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ingen?

Be Smart - Not Stupid..

Jeg skal ikke kloge mig på isoleringskrav. Men vandbaseret gulvvarme er næsten under alle omstændigheder billigere end el baseret. Men så kommer det igen an på hvad du opvarmer dit vand med. olie, gas, fjernvarme, jordvarme, pille fyr eller "gratis" træ. Nævnt i den rækkefølge som jeg formoder har faldende priser

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej alternativet ville være radiatorer og huset har fjernvarme.

Men er lidt spændt på om nogen ved noget
Om det med isolerings kravet.. :-)

Be Smart - Not Stupid..

Jeg tror ikke der kommer nogen efter dig, hvis du ikke lægger 350 mm i gulvet. Det er der jo ikke rigtig nogen der kan forhindre dig i.
Hvad er "for dyrt"? Mange huse bygget i 70'erne har vandbaseret gulvarme, hvor gulvet nærmest bare er støbt direkte på jorden, uden isolering.

350mm er naturligvis bedre end 100 - men ikke 3 gange så godt.
Jeg tør ikke komme med bud på, hvor meget højere din varmeregning vil være med 100mm kontra 350mm - men det er der sikkert andre der kan komme med et bud på... Personligt tror jeg, at det er begrænset.

Hvor mange kvm er kælderen?
Hej.

Kælderen er 60kvm.

Jeg tænker ved evt. Salg kan man blive bonget for kun 100mm iso?

Jeg har fra nuværende overkant gulv til underkant spkkel 18-24cm.

Vil have sænket gulvet med 10cm, så er der ikke meget tilbage med 8-10cm beton :-)

Hvad med 50cm ind fra muren/sokkel og så isolere med 100-200mm og ingen iso de 50cm ind fra muren..

Be Smart - Not Stupid..

Annonce
Det tror jeg nu ikke du skal være bange for. Den byggesagkyndige som udarbejder tilstandsrapporten, begynder jo ikke at banke dit gulv op, for at konstatere hvor meget isolering du har i.

Nu er jeg ikke murer, men jeg synes 18-24 cm lyder til at være i underkanten, når du skal grave ud hele vejen rundt. Ét er hvor meget isolering du kan stoppe i, men en anden ting er a du risikerer alvorlige sætninger, når du kommer så tæt på underkanten af soklen.

Dit forslag med at rykke 50cm ind fra soklen, vil jeg ikke kloge i. Det er muligt, at det er en løsning - har ikke selv hørt om det før...
Tænker mere hvis det blir noget tror det ender med bare at støbe nyt gulv så det bliver lige,
Ikke som nuværende der ligesom vesterhavets bølger :-)
Jeg tager ikke det hele på en omgang har banket 1/4 op og der er sokkel under de indvendige mure som støtter.
Vil støbe det der er banket op inden jeg går videre.

Så kan jeg evt. Nøjes med at lave iso og gulvvarme på badeværelset dernede.

Be Smart - Not Stupid..

varmetabet er klart mindre hvis du laver radiatore i stedet for gulvvarme med kun 100 mm.

der er ikke nogen der kommer efter dig med bøder og erstatningskrav efter salg, hvis bare du har oplyst til tilstandrapporten at der kun er 100 mm isolering i gulvet, så har du din ryg fri..
hvis kælderen ikke er "boligareal" er det vist ingen krav til isoleringen, hvis den er, så gælder reglerne med min. 300mm ved renovering og nybyg, så vidt jeg husker..

men det kan være det kan komme ind under den paragraf om at hvis omkostningerne ved at isolere op til dagens standard bliver uforholdmæssigt høje, så behøvers det ikke(jeg kan ikke huske præcist hvordan det så beskrevet, men der står noget om det..

Som en lille ekstra ting, jeg mener man skal op på 150mm før flamingo anses som kapilarbryde lag, så det kunne være du skulle overveje det.

Pizza ager tak for svaret, men tror jeg nøjes med radiator og kun støber nyt gulv ellers bliver det for farligt og for dyrt :-)

Be Smart - Not Stupid..

Der vil blive støbt direkte ovenpå det sand der ligger i forvejen spm er knastør :-)

Be Smart - Not Stupid..

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis