Hide-A-Hose centralstøvsuger installation

Hej,

Jeg er ved at bygge nyt hus og har tænkt mig at installere en Hide-a-Hose centralstøvsuger.

Jeg vil helst undgå at skulle gøre det selv, men syntes det er svært at finde nogen på sjælland der har erfaring med installationen. Er der nogen her der kender en god og kompetent installatør af centralstøvsuger, helt med erfaring i Hide-a-Hose?

Rørene skal jo ind og ligge i væggene, så jeg vil ikke risikere noget!

Pft.

Morten


/Morten Vinding
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kender ikke nogen, på Sjælland der lige gør i det. Men det er meget let, og kan faktisk ikke gå galt. Der følger installationsvejledning med.
Er det med ledningsfri betjening, er det jo kun rør og udtag der skal mures ind. Har du mod på det skal jeg da gerne komme med gode råd, hvis du skriver lidt om hvor langt byggeriet er, og hvordan du havde tænkt dig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar Erik,

Jeg er jo lidt nervøs når det skal lægges ind i vægen. Det er jo ikke lige sådan at komme til bagefter!

Hide-a-Hose kan vist både laves med ledning ned til kontakten og med trådløs håndtag. Jeg tror jeg vil fortrække begge dele (nu der aligevel skal lægges rør, kan man ligeså godt føre en ledning med.

Men jeg er temmelig bekymret for om det bliver lavet ordentligt med de rette buk, så slangen ikke sætter sig fast osv.
Desuden har jeg svært ved at finde tid til selv at lav det, her midt i alt byggeriet.

De er i øvrigt igang med at rejse indermurene, så der er lige lidt tid at løbe på endnu.

/Morten Vinding

Ja der synes jeg måske du er kommet lidt bagefter. Jeg ville da foretrække at rørene blev støbt ned, og så ført op i ca 30-40 cm højde til udtag. Men jeg ser også kuin et normalt etplanshus i min forestilliong, o der er da andre muligheder. Så der kan sikkert findes andre veje. Men jeg har ikke lige nogen anbefalinger af firma, så måske andre har.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tja det er nu det tredje hus jeg bygger, og jeg fik heller ikke støbt rør ned i de to første.
Jeg kan ikke rigtig se hvorfor det ville være en fordel?

Det første var et et-plans hus, men med centralstøvsugeren på loftet, så der ville det ikke give nogen mening, på det andet ville vi gerne have den på loftet igen (så kan man ikke høre den, og den tager ikke bolig kvm), men der var ikke plads, så den endte i et skab på 1st salen.

Min plan her er at den skal op på loftet igen (og jeg har sikret mig at der er plads denne gang! ), og det ser nu ud til at være ret simpelt hvis man kigger her: http://www.centralvacuumstores.com/meta/pdfs/info/HS3000+Installation+Guide.pdf

Side 5: der skal tilsyneladende bare trækkes rør op fra hver kontakt (en på hver etage), til loftet, og der kan jeg så trække det rundt til at der er rør nok til at gemme slangen.

Jeg skal nok vikle noget isolering om så jeg ikke risikere der opstør kondens i rørene.

Men tak for indput. Jeg vil meget gerne høre hvis der er nogen der har andre erfaringer.

/Morten Vinding

Hvis det er med 1. sal giver det mening.

Mit hus er fra 1916 og jeg har lige for 1 måned siden lavet det. Der sidder suger i en kælder. Min søn byggede nyt, hvor rørene er trukket i beton, og suger anbragt i garage. De høres kun lidt, der er lyddæmpning på rørene 

 Jeg forstår ikke rigtig  "og der kan jeg så trække det rundt til der er rør nok til at gemme slangen" Jeg synes ikke de eksempler der er vist, er særlig simple. Der vises omveje som jeg ikke ville tage.

De systemer jeg kender skal der trækkes glatte 50 mm rør fra hver tilslutningstik. og til et central rør, der så går til suger. Det skal være så kort som mulig. Det optimale var om røret fra stueetage kommer op forbi kontakt på 1. sal  og så et T stykke, og derfra videre direkte til suger.  Der skal ikke gemmes nogen slange i røret. Der står at man skal sikre sig at der er fr for gtater og buler.

 Man har en løs støvsugerslange der så kan nå rundt på hver etage.

Det kan godt ske du har ret i at du kunne få brug for et montørfirma.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Tja det første hus jeg byggede var i et plan, og der var heller ikke nogen rør i gulvet.
Men støvsugeren sad på loftet, så det ville heller ikke give mening.

Ja det er jo netop pointen i Hide-a-Hose at slangen ligger i rørene når den ikke bliver brugt. Og derfor skal der selvsagt ikke være nogen t-stykker på det stykke hvor slangen ligger (og det kan jo så betyde at røret skal gøres længere end det ellers behøvede at være, for at gøre plads til slangen).

Jeg har haft fat i et monterings firma og de skal have 21.000kr +moms for det!
Det ser ud til at man kan købe alt det jeg skal bruge for omkring 8.000kr i Polen (kunne ikke finde det i Tyskland eller Sverige), så jeg tror jeg får nogen til at købe det hjem til mig, og så installere jeg selv.

Jeg vil prøve at huske at holde dig opdateret med resultatet


/Morten Vinding
Du må gerne holde os opdateret, det er altid rart at lære noget. Men jeg stopper med gode råd, for det er helt anderledes end det jeg ved noget om.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Varmemæsigt et det en dyr løsning , en utrolig stor mængde varm luft bliver suget ud og erstattet af kold luft som man skal varme op , det er jo ikke særligt udbredt , den gode gamle støvsuger med pose er stadig den bedste løsning også miljø mæsigt set.


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Nu kommer det an på hvilken miljø du tænker på Svend. Det indvendige miljø forbedres meget, ved at alt udstødningsluft med de små støvpartikler kommer ud af boligen. Filtre i støvsugere tager jo kun "de største" partikler
Centralstøvsugere bliver mere og mere udbredt, og laves i en stor del af nybyggeriet. det er ikke "utroligt stor mængde varm luft" der suges ud. Man støvsuger jo ikke 8 timer daglig. OG bidrager det til udluftning så er det rigtig god ide miljømæssig i boligen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tja jeg kan nu altså heller ikke forstille mig at det kan være den store mængde varmen sådan en kan nå at suge ud af huset.
Jeg har ihvertfald ikke bemærket noget temperatur fald når jeg har støvsuget.

Men jeg er ening i det med pose, faktisk tror jeg trenden går mod at støvsugerne får pose igen. Den nye støvsuger jeg har tænkt mig at købe skal da også have pose, så slipper man for at bikse med en klam støvende spand som alligevel skal hældes over i en pose for at skraldemændende gider tage den.

/Morten Vinding
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis