Formandsberetning med skjult dagsorden

Hej kloge hoveder

 

I den ejerforening, hvor jeg bor og er ejer af en lejlighed, er der netop udsendt indkaldelse til kommende ordinær generalforsamling.

 

I formandsberetningen for 2014 er der det sædvanlige "Vi har fået udført ditten og datten af arbejder" etc. Endvidere er blandt andet skrevet under planlagt vedligeholdelse, "Udskiftning af hoveddøre og udskiftning af ståltegl over skralderumsdøre" samt "ingen ændring af fællesudgifter". Det er tekster, der blot er indført som tekst, blandt alt det andet.

 

Er vi her ude i en skjult dagsorden?

Hvis jeg stemmer JA til dén formandsberetning, stemmer jeg så også JA til resten af beretningen - implicit de skjulte forslag?

 

Jeg glæder mig til at høre jeres svar.

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Hvad er du bekymret over? Det ser da meget fredeligt ud.

Det du kan gøre er at læse vedtægterne og sammenholde dem med dagsordenen, og er der noget i dagsordenen, der går uden for rammerne kan du påtale det og i værste fald stille mistillidsvotum til bestyrelsen.

mvh


 varmetossen

Bevares. Fortsat god dag i tårnet.

mvh


 varmetossen

Det er umuligt at svare på dit spørgsmål, da du har taget nogle få linjer ud af kontekst. Du er nødt til at offentliggøre hele teksten samt ejerforenings vedtægter. Ellers er det umuligt at svare på dit spørgsmål.
Fru Hoffmann: Du får et pænt og seriøst svar fra Klaus - hold venligst en pæn tone.

Mht. spørgsmålet: En beretning er jo bare et referat af hvad der er sket siden sidst. Jeg har ikke før oplevet, at man kan/skal beslutte noget i forbindelse med en beretning. Det er muligt at beretningen formelt skal godkendes, ligesom man ofte skal godkende referatet fra sidste møde. Men det er kun af formel betydning, dvs. at man overholder formalia jf. vedtægterne.

I jeres dagsorden SKAL der stå evt. beslutningspunkter på mødet - og de skal stå hver for sig. Typisk vil man ikke kunne træffe beslutninger på en generalforsamling, hvis det ikke er varslet korrekt i indkaldelsen.

Mvh. AllanE
Annonce
Skrevet af Fru Hoffmann på 16-04-2015 07:36

Hej kloge hoveder

 

 

I formandsberetningen for 2014 er der det sædvanlige "Vi har fået udført ditten og datten af arbejder" etc. Endvidere er blandt andet skrevet under planlagt vedligeholdelse, "Udskiftning af hoveddøre og udskiftning af ståltegl over skralderumsdøre" samt "ingen ændring af fællesudgifter". Det er tekster, der blot er indført som tekst, blandt alt det andet.

 

Er vi her ude i en skjult dagsorden?

Hvis jeg stemmer JA til dén formandsberetning, stemmer jeg så også JA til resten af beretningen - implicit de skjulte forslag?

 

 

Ja, du stemmer JA til planlagte vedligeholdelser"ingen ændring af fællesudgifter" "udskiftning af hoveddøre og udskiftning af ståltag over skralderumsdøre"  

Er det ikke lige netop det en dagsorden skal?

Og ud fra dette, er der da ingen skjult dagsorden, tværtimod, tingene er da lagt frem, og det er da det modsatte af en skjult dagsorden. Så med mindre du ved noget, du så ikke skriver, så ser det da godt nok ud.  

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Trådstarter skriver, at det står i "beretningen" - ikke i dagsordenen, som jeg læser det.

Der må være en "dagsorden" for mødet også. Dér står evt. punkter til afstemning. Min pointe er, at ligegyldigt hvad en formand skriver i en beretning, så kan der aldrig være tale om reelle beslutningspunkter, der skal tages stilling til.

Mvh. AllanE

Enig Allan. I udgangspunktet er formandens beretning om fremtiden en hensigtserklæring. Skellet mellem betyrelsesbeslutninger og generalforsamlingsbeslutninger må fremgå af vedtægterne. Bestyrelsesbeslutninger er typisk driftrelaterede, mens generalforsamlingsbeslutninger typisk er anlæg. Der kan evt. også være beløbsgrænser, der skiller. Men uanset det vil man vel altid ihh til vedtægterne kunne kræve på generalforsamlingen (med et vist flertal) at et emne kommer til afstemning. I dette tilfælde at formandens beretning ikke godkendes eller godkendes med forbehold for de fremtidige projekter, der ønskes godkendt særskilt af generalforsamlingen.

Så Klaus bem om behov for at kende vedtægterne er helt korrekt. 

Tak til Lars ON (og andre)
(Hele balladen med varsel om indkaldelse, om beretningen skal vedtages....... ja-ja. Det hele er OK).

Den store øvelse går ud på, at der i formandsberetningen - som punkt 2 på dagsorden - bl.a. er: "Udskiftning af hoveddøre..... og ingen ændring af fællesudgifter".

Verden er den, at jeg har (og rettidigt) sendt forslag om nedsættelse af fællesudgifter. Det fremgår af dagsordens punkt 7.
Altså: Jeg stiller forslag om nedsættelse af fællesudgifter, men vil dette forslag ikke helt bortfalde, hvis formandsberetningen vedtages? (Ja. Formandsberetningen er obligatorisk til afstemning).
(Spørg nu ikke om vedtægter etc. Der er snor i det).

På forhånd tak

Med de nye oplysninger, (sammen med de få andre vi har fået) kan mit råd kun være at du kommer med bemærkninger til formandsberetningen. Så får du jo svar / de andre med på at nedstemme den, hvis de er enige i dit forslag.

Og jeg har allerede dækket hovedet hvis der skulle komme øretæver.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis