Understøbning af gasbeton skillevægge

Hej.. Jeg er lidt ny i lav det selv arbejde, så håber der er en der ved hvordan man bedst understøtter gasbeton skillevægge når man fjerner betonen under dem.

Er for 6 måneder siden blevet ejer af et Give typehus fra 1970.

Har så 4 rum der skal laves gulvvarme i. Skillevæggene er af gasbeton elementer i ca. 250x50x7,5 cm som er limet sammen. Længste væg er 3,8 meter lang.

Gulvet er betår af 19mm krydsfiner plader lagt på lægter med rockwool imellem. Under dette er der dampspærre og et 10 cm klaplag af beton som er støbt ovenpå et 10 cm lag af løse småsten.

Væggene står ovenpå klaplaget og er uden fundament.

Derfor skal jeg have dem understøttet når jeg fjerner betonen og graver længere ned.

Min tanke er at købe 35x19x49 leca blokke og sætte i 3-4 cm beton (for at rette af) med ca. 1 cm op til væggen. Når det så er tørt vil jeg pakke beton i i den frie cm under væggen (selvfølgelig med et lag tagpap imellem). På dem måde vil jeg lave 1 meter af gangen med en leca blok mellem 2 elementer, så hvert gasbeton element står på en halv leca blok.

Væggen slutter 10cm under det færdige gulvniveau, så med leca blokken vil jeg komme 45 cm under gulvniveau.

Håber der er en der er tålmodig nok til at læse mit lange indlæg og komme med et råd.

Mvh. Martin

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Martin.

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår dit spørgsmål.

Men er planen at du vil fjerne det gamle gulv og grave ud til yderligere isolering. Og problemet at du herved får din skillevæg (elementerne) til at svæve imens udgravningen står på?

Jeg er ikke sikker på du kan regne med du kan bevare element vægen hvis du graver hele stykket på een gang..... Måske du er nød til at bide stykket over og lave det af to omgange.Du vil nok med fordel kunne skrue en kraftig planke på i bunden af element vægen med gode lange skruer for på den måde at samle og stabilisere mest muligt på væggen indnen udgravningen.

På denne måde vil du kunne lade væggen støtte og fixere mod ydermuren og hænge på det indre af gulvet mens du graver den ydre del fri isolerer osv. Når du har isoleret kan du understøtte væggen med klodser og kiler mens du graver den anden del fri og gør klar til støbning under denne.

At du har et par træ/plast understøtninger indstøbt i gulvet under skillevæggen burde ikke betyde noget.

Et forslag men jeg er ikke ekspert.... Tror dog man må vurdere meget på hvor fastgjort væggen er når du komme rigang... måske er det i virkeligheden lettere at fjerne det hele og så mure op i gasbeton blokke når gulvet er støbt.......

 

MVH Njord

 

 


MVH Njord

Jeg ser at du skriver skillevægge, af letbeton. Som du beskriver det er det en helt igennem traditionelt siporex mur. Det er en udmærket løsning. Væggen er ikke så tung som når vil taler om understøbning i kældre, og den hænger bedre sammen end murstensvægge. Derfor ville jeg ikke være bange for at tage 1 - 1,2 m . lade ca. 3 m stå og så tage 1 -1,2 m et andet sted.  En uge  efter færdig gørelse af 1. etape  kan man tage 1 -1,2 m igen på hver side af den nylavede sokkel.

Husk at lade et stort stykke af klaplaget blive tilbage, til at understøtte det som du ikke underhuler. Jeg ville bruge 2 mindre blokke ovenpå hinanden. F.Eks 10x19x49 Jeg ved godt du kommer 5 cm længere ned end du havde tænkt dig, men blokkene er nemmere at håndtere og billigere.

Den beton som du bruger op under til sidst skal hedde elementbeton eller nul svindsbeton. Det nytter jo ikke at det svinder lidt når det hærder.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 14-04-2015 23:17

Jeg ser at du skriver skillevægge, af letbeton. Som du beskriver det er det en helt igennem traditionelt siporex mur. Det er en udmærket løsning. Væggen er ikke så tung som når vil taler om understøbning i kældre, og den hænger bedre sammen end murstensvægge. Derfor ville jeg ikke være bange for at tage 1 - 1,2 m . lade ca. 3 m stå og så tage 1 -1,2 m et andet sted.  En uge  efter færdig gørelse af 1. etape  kan man tage 1 -1,2 m igen på hver side af den nylavede sokkel.

Husk at lade et stort stykke af klaplaget blive tilbage, til at understøtte det som du ikke underhuler. Jeg ville bruge 2 mindre blokke ovenpå hinanden. F.Eks 10x19x49 Jeg ved godt du kommer 5 cm længere ned end du havde tænkt dig, men blokkene er nemmere at håndtere og billigere.

Den beton som du bruger op under til sidst skal hedde elementbeton eller nul svindsbeton. Det nytter jo ikke at det svinder lidt når det hærder.

 

Når jeg er færdig er der ikke rigtig noget at klaplaget tilbage.. Fjerner jo gulvet på begge sider, så så bærer den smule beton under væggen jo ikke noget mere.

Bruger som sagt sten på 35x19x49 som jeg stiller så den bliver 35 cm. høj, så hvis jeg skulle bruge de små som du skriver og skal 5cm længere ned så skal jeg bruge 4 hver gang.. det bliver besværligt at arbejde med.

Har købt ekspanderende elementbeton nu, så nu er jeg ved at være klar.

Dog er jeg lidt i tvivl om jeg skal vande sandjorden hvor jeg vil støbe inden jeg hælder betonen ud.. det er lidt som en sandkasse lige nu hvor det er blevet tørt?

 

Dem jeg foreslår er 10 cm brede og 19 cm høje. Din sokkel behøver kun at være 10 cm bred. Så du skal bruge dobbelt så mange, til ca 1/4 pris pr stk. men de er meget lettere at håndtere.
Og du må kun grave jorden og klaplaget væk i de felter som du støber i.
Det nytter ikke at vande sandet under, det bliver jo tør igen.
Men husk at her på LDS giver vi gode råd efter egen opfattelse, det er dig der skal lave det og naturligvis dig der bestemmer. Jeg retter blot din misforståelse af mit forslag.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay.. Min tanke gik dog på at de i 19 cm brede havde lidt mere at støtte på når nu jorden ikke er så fast.. tænkte at så stort et areal som muligt var bedst.
Skal lige have på plads hvad du mener med at jeg ikke må grave jorden og klaplaget væk hele vejen?
Tager en meter af gangen og sætter en leca blok i midten så den støtter 2 gasbetonelementer. Men imellem Leca blokkene vil jeg være huller på 50cm som jeg ville fylde med polystyren sammen med resten af gulvet..
Hvis jeg fjerner betonen og jorden i rummene på hver side af muren bærer den strimmel klaplag under væggen hvor der ikke er leca blokke jo intet?
Annonce

Du skal slutte med have leca sokkel hele vejen. og Jord og klaplag væk i hele rummet, det er vi enige om.
Så 1. dag graver du jorden og klaplaget væk på 1 - 1,2 meters bredde. Og får undertøbt som du beskriver. Det kan gøres 3-4 steder afhængig af rum størrelse.
1 uge efter gentager du processen med 1-1,2 m på hver side af den sokkel som du nu har færdig.
Hvis du har planlagt starten rigtig kan du så gøre færdig efter yderligere 1 uge. (I den mellemliggende tid må du naturligvis gerne grave jorden ud midt i alle rummene, indtil 0,5 m fra skillevæg)
Nu er din sokkel færdig og først nu kan du begynde at tænke på at lægge flamingo isolering i.
Jeg synes godt nok at dine 35 +10 cm er for lidt. Du skal have støbt gulv 10 cm - flamingo 50 cm - og gruslag 5-10cm altså i alt 70 cm
Sokkel skal mindst ned i den dybde, og der bliver bunden sikkert også mere fast.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg skal 42 ned så vidt jeg har fået at vide..
10cm beton, 2cm til gulvvarmeslanger og 30cm til isolering ifølge normen for nybyggeri.
sandjorden skulle være fin nok at lægge isoleringen på hvis bare den er fast og rettet ordentlig af.

Du skal ikke regne dine 2 cm gulvvarmeslanger med, de ligger i betonen. Men jeg mener stadig det er godt med et stenlag, kapilærbrydende lag i bunden.
Vi har tænkt lidt i hver sin retning, kan jeg nu se. Du vil støbe nogle sokkel stykker på 50 cm og så lade 50 cm blive hængende når det er færdigt. Det kunne nok godt gå, hvis dine skillerum ellers kom op og stå på betongulvet. Men det gør de ikke, så jeg mener ikke at den løsning er ok.

Du argumenterer for dine 19 cm brede leca, for at få en bred flade mod den løse sand. Den flade / fod udgøres jo af din beton som du har nederst.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Fik at vide at 10cm beton over varmeslangerne giver den optimale varmefordeling.
Så du mener jeg skal lave fundament hele vejen når skillevægene gulvet kun er støbt mellem skillevæggene?
Væggene er som sagt ikke bærende og kun 75mm brede.. det burde give en vægt på ca. 350 kg på de 3,5 meter væggen..
Er du sikker på at det er nødvendigt så?

Der lægges rionet ud over flaminge. Det hæves lidt op så det med sikkerhed ligger i betonen, varmeslanger bindes så til rionet. Det ligge så ca 3 cm oppe i beton laget. De skal under ingen omstændigheder ligge "under" beton. Bliver gulvvarmen lavet med blandesløjfe, vil der ikke kunne mærkes varmeforskel.
Jeg ville lave sokkel hele vejen, men har ikke beregninger eller andet der understøtter min påstand, Jeg havde overhovedet ikke tænkt den anden vej. Det er grunden til at vi har talt lidt forbi hinanden i starten. Jeg prøver lige at give tråden en lille pause, for at se om der er andre der kommer med input.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis