Bjælkelag, ny 1.sal

Hej,

Jeg skal renovere vores 1.sal og kommer derfor helt ned til bjælkelaget. Da bjælkerne er blevet lagt i under en ombygning i 70erne bærer de ikke loftet i stueetagen men kun gulvet på 1.salen.

Etageadskillelsen virker meget høj ift. loftshøjden hvorfor jeg overvejer at tage hver bjælke op og skære noget af højden og så tilgengæld lægge en ny bjælke ind mellem hver af de gamle. De eksisterende bjælker er 20x10cm der ligger 60cm cc.

Jeg har i den anledning 2 spørgsmål. Se gerne skitsetegning.

1)

For at minimere højden på etageadskillelsen overvejer jeg at skære bjælkerne ned til 100x175mm og supplere med nye bjælker på 63x175mm i den ene side af huset hvor spændet er længst, så den ene side af huset vil bjælkerne så ligge cc 30cm.

Burde jeg ikke kunne forvente nogenlunde samme stivhed i gulvet med denne løsning? Eller er der andre muligheder?

2)

Bjælkerne ligger tværs hen over en åbning i muren i stueetagen hvor der er lagt en stålprofil op. Så vidt jeg kan se (har endnu ikke taget gulvet op endnu) er bjælkerne ikke samlet på midten, men derimod gennemgåede. Derfor er jeg i tvivl om, om den stålprofil kan bære vægten hvis man nu skærer bjælkerne over, over profilen og / eller de nye bjælker man tilføjer samles over profilen.

Er der nogen der kan vurdere om en stålprofil på 10x10cm er kraftig nok til at bære 1. salen hvis alle bjælker samles over den, eller om en gennemgående bjælke er nødvendig for ikke at lægge for meget vægt på profilen.

 

På forhånd tak for input eller løsningsforslag

 

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Ift. at skære i bjælkelagt kunne du evt. undersøge mulighed for en tyndere gulvkonstruktion, men nu ved jeg selvfølglig ikke hvad du har tænkt dig.

1) Du vil få nogenlunde samme stivhed samlet set. Jeg har lavet et overslag med trægulv (ikke betonudstøbning svalehaleplade olign.) og kan ikke se det skulle være noget problem.
Vær opmærksom på bjælkerne afstiver dit hus og du bør være påpaslig med "at tage dem op" uden videre.
Ift. at tage dem op kunne det være en ide at undersøge om de i samme omgang kan "sænkes" hvor de ligger af på bagmuren og dermed hele etagen.

2) Hvorfor vil du dele bjælkerne? Der følger et par ting du skal være opmærksom på:
Er det et 1½ plans hus er bjælkerne en del af spæret og må ikke deles uden der etableres en tilstrækkelig trækforbindelse, ellers skrider taget muligvis. (som i et korthus)
Deles bjælkerne aflastes den underliggende stålbjælke. Det sker fordi bjælkerne nu kan bevæge sig uafhængig af hinanden.
Det stål som ligger der nu er forhåbentlig dimensioneret korrekt og kan i så fald godt bære. 10x10 cm stål eller HE100B bjælke er i den sammenhæng utilstrækkelig.

Mvh Simon
Bygningsingeniør

Hej og tak for dit svar!

1) De burde kunne tages op da de ikke er fastgjort til spærene de ligger mere eller mindre løst ovenpå remmen. Oprindeligt er huset opført uden og de oprindelige bjælker ligger der stadig og holder loftet oppe og er koblet fast på spærene således at trækket tages af disse bjælker.

De omtalte bjælker ligger 3-4cm over loftet, hvorfor jeg i samme operation godt kunne tænke mig at sænke dem 3cm.

2) Må starte med at beklage, det er en HEB 120 der ligger som overligger. Huset er et 3 plans fra 1954. Jeg ville ikke nødvendigvis dele bjælkerne, spørger mest for at høre forskellen ift. overliggeren om bjælkerne er delt eller ej. Skal en overligger være kraftigere hvis bjælkerne er delt? Eller dimensionerer man overliggeren ens? De virker noget uhåndterlige i fuld længde.

Grunden til jeg spørger om delte bjælker er også hvis jeg nu skærer dem ned, og lægger en ny bjælke i hvert mellemrum, så ville jeg kun gøre det fra ydermur til overligger, derved er de ikke længere gennemgående. Men hvis overliggeren forudsætter gennemgående bjælker så vil det jo overbelaste den at gøre således? Eller tager jeg fejl?

Du skriver at hvis bjælkerne deles så - aflastes - overliggeren, det lyder jo umiddelbart som om det ikke gør det værre at dele bjælkerne? Men kun bedre. Er det fordi vægten ved deling ligger i højere grad på ydermuren end uden deling?

 

Tak for dine input!

Mvh

Den nuværende konstruktion er 31cm fra loft til gulv (22mm gulv på 200mm bjælke, mellemrum, 30mm loft, puds).

Jeg påtænker at lægge 22mm spån med gulvvarme + 14mm parket.
Vedr. stålbjælken
HE120B virker lige i underkanten, men ift. dagens standard, men der blev heller ikke lagt samme sikkerhed på dengang, som man gør nu.
Deles bjælkelag over stålbjælken vil det kun være en fordel med hensyn til last på bjælken. Lasten omfordeles så der kommer lidt mere på ydervægge og mindre på skillevægge.

Når bjælkelaget er i et stykke får stålbjlælken 63 % af den samlede last.
Hvis bjælkelaget deles får den 50 % af den samlede last.

Ulempen er at bjælkelaget har en større nedbøjningen når det deles i to. Men som sagt tidl. ikke noget jeg kan se skulle blive et problem.

En dækhøjde på 31 cm er bestemt ikke "højt" så løsningen virker som den rigtige om end det bliver lidt af et arbejde

Mvh Simon
Bygningsingeniør

Tak for dine svar.

Så er det jo mest bare at overveje om jeg skal dele bjælkerne over profilen eller skære dem ned i fuld længde.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis