Træterrasse med skjulte skruer

Hej LDS'er.

Foråret står for døren og jeg skal til at lave min 60 m² træterrasse som er hævet 1,5 m. over terræn.

Da jeg ikke kan lide synlige skruer eller er fan af proppede skruer, undersøger jeg nu muligheden for at skrue brædderne på nedefra. Jeg har plads til at arbejde nedefra, da terrassen er høj.

Jeg er klar over at der findes nogle specielle beslag som også kan løse opgaven, men det løber hurtigt op, da terrassen er 60 m²

Jeg har derfor tænkt på om det er muligt at skrue et forskallingsbrædt ovenpå strøerne som jo er bredere end strøet for derefter at skrue nedfra op gennem forskallingen og i terrasse-brædtet. Her er selvfølgelig pap imellem forskalling og terrassebrædt.
Alternativt udskifte forskalling med cementspån, som muligvis har den fordel at man kan undvære pap.

Hvad siger I til disse løsninger? Kan det lade sig gøre og er der nogle faldgruber jeg kan have overset? Har I evt. andre ideer?

Til orientering er terrassebrædderne Ipe som har ligget på lager i nogle år, og jeg er klar over at der skal forbores og bruges RF skruer.

På forhånd tak.

PS. Jeg vidste ikke om tråden hørte til hér, eller under have-forum, men da det havde lidt med konstruktion at gøre, tænkte jeg at de fleste kloge hoveder sad her. Admin må flytte tråden hvis han/hun finder det nødvendigt.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville ikke skrue nedefra og det er ud fra det synspunkt at din skrue ikke vil få nok hold/greb i terrassebrædderne
Når du går på et brændt vil det vride en lille smule og overtid slippe taget i skruen sóm jo ikke er gennemgående modsat hvis der bliver skuet oppefra og hele vejen gennem brættet og ned i den strø som brættet ligger på og hr går skruen jo nok 30 -50 mm og får et godt greb ved skruning nedefra får skruen nok kun fast i 20 mm for at sikre mod gennemboring, og det er jo md den tynde ende af skruen altså ikke noget godt greb. Jeg ville til enhver tid skrue oppefra

Propper symes jeg heller ikke om. Jeg kan godt lide at se hvad det er lavet af. (går naturligvis galt som el mand, her gemmer vi det meste i konstruktionen)

Men skruer skal naturligvis sidde præcis på række, med samme afstand, og dybde.

I gamle dage med kærvskruer, vendte man alle kærv samme vej.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Min altan er beklædt med Ipe, og den er naturligvis skruet nedefra.
Jeg var dog så forudseende at bore huller til at gøre det i vangerne før jeg fik det hele galvaniseret....
Det samme gælder mit 3 x1 meter have bord med tilhørende lange bænke.

Og det holder uden problemer på 7-8 år.
Den eneste vedligehold det får er een årlig afvaskning.
Eller står det udenfor i vin, vejr sne osv....

Vær meget opmærksom på hvilket moment dine skruer kan klare uden hovedet brækker af...
Det er der risiko for da Ipe er sindssygt hårdt træ.
Så bor op til skruer i korrekt diameter og dybde.
Jeg dyppede skruerne i træ olie ingen jeg skruede, havde hørt det ville bedre i-skruningen....

Jeg håber du finder en anden løsning end brædderne... det virker som en forkert løsning i mine ører.....
Det kunne løses med små fladjerns beslag du montere og skjuler inde under Ipe plankerne... men kræver nok ret god adgang til diverse maskiner osv.....

Kunne man forestille sig et beslag mellem plankerne der sidder i et fræset spor?
Noget ala en spændeskive der sidder i et spor i begge planker og så spændes ned i den bærende bjælke??
Måske lidt svært at montere... men jeg har en ide om det kan virke, dog kræver det vist der er forholdsvis stor afstand mellem Ipe plankerne for at man kan skrue ned mellem disse...... En test i alm træ ville da være muligt at lave.... Og på denne måde undgår du at skrue direkte i plankerne.. til gengæld skal de så laves spor (eller lommer ala dem til kiksene når man limer plader) Spol vil kunne laved med en fast opstilling og en rundsav der enten trækkes hen over planke kanten, eller planken der trækkes gennem en rundsav med et passende styr og land, plus et par hjælpende hænder, de Ipe planker er vildt tunge.....

MVH Njord

MVH Njord
mfrost: Ipe er utrolig hårdt og formstabil. Det kan ikke sammenlignes med fyr, lærk osv. Dermed er det umiddelbart ikke noget problem at det kun er 20 mm gevind i dem.

elmand: Mange syntes propper er eksklusivt, og jeg kan da også godt se håndværket i det. Men når jeg har strøer pr. 500, vil der jo være propper over det hele. Jeg er desværre heller ikke til synlige skruer, men tak for forslaget.

Njord: Hvor stor er din altan? Jeg tror det vil være bekosteligt at få en smed til lave hele konstruktionen i stål, samt bore huller i vangerne til 60 m². Det skal tilføjes at jeg ikke har lavet noget endnu, så konstruktionen kan da ændres.
Den med sporet har jeg overvejet. Man kan få beslag der er lavet til formålet, men igen er det pebret. http://www.primewalk.com/DK/Priser/Terrasse-tilbehoer-skjult-montering.html
Annonce

Min altan er ikke så stor.
Den er 3 meter bred 1 meter lange sider vinkel ret herpå og en bue på R 1,5 meter i front.

Den er selvlavet, da jeg ikke var tilfreds med udseendet på det der umiddelbart kunne købes og så skulle den jo gerne kunne stilles op uden kran...
Så jeg udtænkte min egen model og gik igang..... Jeg har skrevet om det tidligere her på LDS og tror også der er billeder fra opsætning og som færdig....

Jeg ved ikke hvad de standard beslag man kan få koster, og ej heller hvor mange du skal bruge....
Umiddelbart er der et der ligner kiksene men med ekstra fødder... og det ser ud til at være lavet i ren plast.
En sådan kan man jo selv designe og få fremstillet....

Har man kontakter er det ikke dyrt med et aluværktøj (sprøjtestøbeværktøj fremstillet i alu) der kun skal holde til ret få skud og kan køre i en lille billig sprøjtestøbemaskine...
Materialet vil jeg umiddelbart foreslå som værende POM. da det er meget temperatur stabilt brugsmæssigt.

MVH Njord


MVH Njord

Fornøjelse at se diskussionen om der i det hele taget findes beslag til ipe, og hvad prisen evt. måtte være. Det afslører da i hvertfald, i hvilket omfang man læser ovenstående indlæg før man selv kommer på banen. 

Men så får I denne gang et link til tre forskellige systemer samt instruktionsvideo, så vi kan komme ud over om man selv skal opfinde et beslag fordi der ikke findes nogen (idet jeg er helt med på, at nogen naturligvis vil hævde, at de eksisterende er ubrugelige, og der derfor er behov for at opfinde nogen). Men denne gang nægter jeg at lægge et link til pris. Det må I selv finde. 

LINK

Rolig Lars 😉

Spørgsmålsstillerens fortæller allerede i det første indlæg at han kender til der allerede er udviklet beslag, men at han mener det løber op.....

Så ud fra det er det vel rimeligt at overveje andre løsninger....

Jeg kender ikke prisen på beslagene og total prisen afhænger jo af fx bredde på terassebrædderne, afstanden mellem hvor de skal skrues osv.... Så afhængig af hvad man regner eget arbejde til kan et selvlavet beslag godt være en mulighed... Har man adgang til fx billige rustfrie plader og kan få disse klippet billigt op kan man jo sikkert nemt lave beslag til en rigtig god pris, men skal man betale en smedemester for st skære op og bore dem kan det jo ikke betale sig....

På samme måde med en egen produktion af plast beslag. Det er jeg ret sikker på jeg personligt ville kunne lave et setup omkring hvor en beskeden mængde beslag til 60 kvm vil være rentabel at lave i eget regi.... Men så er egen timeløn også regnet til 0kr

Mvh Njord

MVH Njord
Jeg regner også timelønnen til mig selv til nul kr for altan, garagebyggeri, haveanlæg osv osv
Hvis den skulle være på niveau med hvad en håndværks mester fakturerer kunne det ikke gå... Men på min måde bliver det som jeg vil have det og jeg skal næsten kun have pengene for materialerne optag lommen.... Resten er sparret... Eller rettere hvis jeg skulle betale mester timepriser, så vandet ikke blevet lavet og jeg havde boet i et langt billigere kvarter i byen....

Vi er mange der ikke er født med en guldske i munden, og kun har moderate lønninger.....
Heldigvis er vi så nogen der kompenserer ved at have hænderne skruet nogenlunde rigtig på 😇😇

Mvh Njord

MVH Njord
Jeg regner også timelønnen til mig selv til nul kr for altan, garagebyggeri, haveanlæg osv osv
Hvis den skulle være på niveau med hvad en håndværks mester fakturerer kunne det ikke gå... Men på min måde bliver det som jeg vil have det og jeg skal næsten kun have pengene for materialerne optag lommen.... Resten er sparret... Eller rettere hvis jeg skulle betale mester timepriser, så vandet ikke blevet lavet og jeg havde boet i et langt billigere kvarter i byen....

Vi er mange der ikke er født med en guldske i munden, og kun har moderate lønninger.....
Heldigvis er vi så nogen der kompenserer ved at have hænderne skruet nogenlunde rigtig på 😇😇

Mvh Njord

MVH Njord
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis