Lige købt en Bosch overfræser, men hvilket tilbehør skal jeg bruge?

Har lige købt en Bosch overfræser da jeg vil have lavet en rille i en stolpe på 3 mm, som jeg kan sætte et rionet i. Hvilket tilbehør skal jeg bruge til at lave det?

Er der et sted man kan læse om hvad de forskellige tilbehærsting kan og kan bruges til?

Har lige købt en Bosch overfræser da jeg vil have... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ingen tvivl om at du måske vil få mere brug/glæde af en rundsav.

Men ved ikke hvilke ambitioner du har med hensyn til hvad du ønsker at lave og har brug for.

Om du vil bruge rundsaven kan du med fordel stifte/skrue et brædt på siden af dit emne (hvis rundt) som vil virke som en form for styr, når du skærer noten.

På den vis får du et ret snit i dit emne til rionettet.

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Den Bosch overfræser er fin... Jeg har den selv :-)
Hellere en billigere overfræser med gode jern, end omvendt :-)

Om du skal købe overfræser eller rundsav... Hehe... Det er 2 forskellige stykker værktøj.
Jeg bruger da klart min rundsav (dyksav) mere end jeg bruger min overfræser, men overfræseren er uundværlig til en række andre ting.
Hvis det KUN er for at skære den ene notgang, så ville jeg dog låne eller leje en dyksav med føreskinne.
Nu ved jeg ikke hvordan du tænker den notgang skal være...? Hvis den skal løbe i hele stolpens længde, så er en dyksav fin, men hvis den eks. skal stoppe et par cm fra toppen, så er dyksaven ikke god, da den cirkelformede klinge jo gør at notgangen vil få uens dybde.
Her vil overfræseren istedet være ideel.

Hej.

Rundsav og stemmejern, uden der behøver gå total Bonderøv i den, hvis det skal være skarpkantede ender.

mvh


 varmetossen

Ja, det kunne man selvfølgelig også :-)
aaroe: Jeg har kig på nogle Bosch fræsejern til rimelige penge. Der er 6 stk i sættet og tror der er 3 der er til notgang.
Jo jeg regner med at det net skal ligge i stolpen hvor det stopper et stykke før jorden røres, s overfræseren kommer nok til sin ret der.
En måske dumt spørgsmål, men når man skal lave en notgang med overfræseren, laver notjernet så også hullet til notgangen eller skal man bore det før man sætter jernet ned?
Fandt en B&D rundsav som jeg nu godt vidste jeg havde, men troede ikke den kunne alt det som de nyere kan, men det lader det til
Annonce

Den type fræsejern som du skal bruge, kan selv starte. Det er den faktisk rigtig god til. Detn kører ned som en varm kniv i lunken smør.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

@ klavil.

Der indes ingen dumme spørgsmål ikke i min verden i alle tilfælde.

Ovefræseren med det bor/fræser du vælger at bruge, anbringer du der' hvor du vil begynde, starter overfræseren og trykker ned til den ønskede dybde er nået, og fører fræseren i den retning du vil/skal fræse, pas lidt på og hold fast, du trækker mod dig selv ellers kan fræsren "løbe" ud af hvor du vil fræse.

Lav lige idt øvelser i et stykke affaldstræ inde du tar' pat på dit emne, så ved du hvordan du skal gøre.  


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Tak for hjælpen. Så må der snart blive vejr til at kunne komme igang
Og lige en lille detalje: Lad være med at fræse for dybt..
Lav hellere 4-5 fræsninger, hvor du langsomt laver fræsningen dybere og dybere, så holder dit fræsejern meget længere.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af klavil på 16-04-2015 15:26
Tak for hjælpen. Så må der snart blive vejr til at kunne komme igang
Sommeren har jo ikke været noget at snakke for meget om, eller hur?
Hvordan gik det så?
Længe siden du lavede din din tråd.

 

 

 

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis