gamle rør

Hej

Her i huset er der et gammelt selvcirkulerende anlæg, der løbende er bygget om, så nu er der cirkulationspumpe på, og oliefyr. Det betyder 2 tommer rør på loftet og i gulvet. Vi har så lavet gulvvarme i stuen, og derfor fjernet de to radiatorer i stuen, så det store 2" rør kommer kun til at fodre en radiator i et værelse på 1. sal. returen gik ned gennem gulvet og ned i stuen til et 2" rør under gulvet. her bliver brugt en pex slange direkte retur til fyret henover loftet istedet. 

Min bedstefar mener at 2" røret på loftet skal væk, og trækkes en pex slange fra fyret og frem til radiatoren på værelset. Dette kræver at der skal fjernes det store rør, laves en del mere om bagved fyret, trækkes en slange, og laves noget om på værelset. 

Alternativet er at lade det store rør ligge på loftet som fremløb til radiatoren, og sætte propper i udtagene til de to radiatorer i stuen der er fjernet. noet nemmere end den anden løsning. 

Planen er at der skal laves enten gasfyr eller fjernvarme, når kommunen bestemmer sig for om der skal fjernvarme til byen. Til den tid skal alt bagved oliefyret alligevel laves om. 

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har et meget stor varmetab i de store 2" rør, så de bør skiftes.

Måske kan du lade de store rør ligge, hvis der er et langt stræk uden sidegrene, og så trække pex rør i dem. (isoler pex med rørslåle.)
Der er også brændefyr i huset (salamander C ) som vi ikke kan fyre i pt, da der ikke er varme på stuen. der er ikke nok varmeforbrug, så det koger over.
Proplem nr. to ved at skifte røret er at det er højeste punkt på anlægget, og der sidder en udluftningsskrue, så det vil ikke blive nemt at lufte det ud uden at lave noget med et T-stykke på loftet.

Hej.

Vedr. Salamanderen, så har vi mange gående rundt her på grunden lige nu, nå, det er noget andet.

Hvis der er rist i, så den kører med gennemforbrænding er det til koks eller kul. Til brændefyring er det bedre at pille risten ud og fyre i bunden som i en brændeovn. Det går selvfølgelig ikke hvis det er vandkølet rist.

Jeg har selv et kombifyr, der kører på den måde, vel med ca. 5 cm aske i bunden til at lave et glødelag og det fungerer fint.

Den skal så ikke regulere luften med termostatregulatoren. Den pilles fra, og jeg regulerer trækket med en kæde med en vantskrue så jeg nemt kan stille på spjældet.

mvh

 


 varmetossen

jeg er enig med je_ns... jeg ville fjerne det rør. Det burde ikke være så meget arbejde at trække pex i stedet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis