Installation af landstrøm på sejlbåd

Hej alle,

Jeg er netop blevet den heldige ejer af en gammel Albin Vega.

Der er batteri på båden, men der er ikke lavet tilslutning af landstrøm. Det vil jeg have lavet. Både for at tilkoble en batterioplader (CTEK M200), men også for at få en 220v stikkontakt om læ.

Jeg er ikke den store elektriker, men jeg har heldigvis en kammerat som er, der har givet mig et par tips. Det lader dog til hver eneste gang jeg finder en løsning, dukker der et nyt problem op som er relateret til at det netop er en båd.

Sådan som jeg tænkte det skulle indbygges ville være på denne måde:

Landstik indgang.
Herfra ledning ind til et HPFI-relæ i vandtæt boks.
Herefter 2 seperate tilslutninger fra relæet. Det ene skal trækkes hen til hvor der laves til stikkontakt i båden.
Den anden skal tilsluttes en batterioplader.
Batteriopladeren er derefter tilsluttet batteriet
(resten af 12v installationen skulle være lige til. batteri > sikringsboks > panel > 12v enheder)

Jeg troede ovenstående installation var nok, indtil jeg pludselig læse om galvanisk tæring og zink-anoder. Nu er jeg lost igen. Hvordan skal mit diagram se ud for at indgå det sidstnævnte?

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej -Se dette link: http://www.kjoeller.com/biludstyr/stroem/230-v-installationer/

Du bør som minimum have tærezink på din propel.

Meld dig ind i Vegaklubben, der kan du som nybagt Vega-ejer hente svar på alt muligt mellem himmel og jord

1691

Umiddelbart lyder dit installationsforslag såmænd fornuftigt.

Hvad er det helt konkret, der forvirrer dig m.h.t. zinkanoder og tæring ? De ting har jo ikke noget med din 230 V-installation at gøre.

Din indenbordsmotor og propelarrangementet er i øvrigt højst sandsynligt allerede forsynet med zinkanoder, hvis stand du skal undersøge. Måske skal de skiftes.


Finnband
Man skal undgå at videreføre jordledningen til båden, det kan give galvanisk tæring. (Båden er i forvejen jordforbundet gennem vandet)