Søger efter råd om vedligeholdelse af gyngestol

Hej

Jeg vidste ikke helt hvor jeg skulle spørge, så nu prøver jeg her. Jeg vil gerne høre, om der er nogen der kan hjælpe mig med at besvare følgende spørgsmål (eller kender et fora specielt til møbler):

1) Hvilken slags træ er denne gynge/rokkestol lavet af?
2) Hvilken behandling har den fået?
3) Hvordan gør jeg den ren (tør/våd klud, med/uden sæbespåner)?
4) Hvordan kan jeg give den en kærlig hånd, den ser lidt slidt ud i træet? skal den slibes, voksbehandles, lakeres? (jævnfør spørgsmål nr. 2)

Det er et arvestykker fra min farfar, så jeg vil gerne lærer at passe på stolen. 

På forhånd tak for svar!


 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af newbie på 13-04-2015 10:27

Hej

Jeg vidste ikke helt hvor jeg skulle spørge, så nu prøver jeg her. Jeg vil gerne høre, om der er nogen der kan hjælpe mig med at besvare følgende spørgsmål (eller kender et fora specielt til møbler):

1) Hvilken slags træ er denne gynge/rokkestol lavet af?
2) Hvilken behandling har den fået?
3) Hvordan gør jeg den ren (tør/våd klud, med/uden sæbespåner)?
4) Hvordan kan jeg give den en kærlig hånd, den ser lidt slidt ud i træet? skal den slibes, voksbehandles, lakeres? (jævnfør spørgsmål nr. 2)
 

 

Jeg er betstemt ikke sikker på træsorten, da den kan være bejset inden topbehandlingen, men mit bud ville være eg, maghoni eller kirsebær.

Jeg tror at den er lakeret, måske med shellak(fransk polering), det var det mest normale før i tden på møbler. Prøv at skrabe et sted hvor det ikke kan ses, det kunne fortælle dig om det er "et lag" der ligger oven på træet, eller om det er noget der er trængt ned i træet (bejse). 

Prøv med lunkent vand med en anelse opvaske middel i, på en hårdt opvredet klud.

Hvis den er lakeret, er det meget svært at "lappe" uden at det kan ses. Så er 1000 kroners spørgsmålet jo om du vil kaste dig ud i at slibe den ned, og starte forfra med lakken, eller vælge en anden overflade behandling. 

Hvis stolen er antik (og/eller meget værd for dig), ville jeg nok hendvende mig til en møbelsnedker/konservator som kan fortælle dig meget mere om hvad der er det rigtige at gøre. 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Som jeg ser stolen på billederne, ligner det unægtelig bøgetræ på åretegningen der efterfølgende har fået en gang bejse med shellak over. Men 100% sikker er jeg naturligvis ikke.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for svar Det lyder til at min bedste satsning er at tage til en møbelsnedker og spørge. Umiddelbart tror jeg det er det omtalte shellak, men jeg vil helst ikke risikere noget.

Tør den af med en opvredet fugtig klud, smitter det af gentager du bare indtil kluden er ren.

Hvilkenbehandling den har fået fra begyndelsen af er vanskelig at bedømme.

Du kan give den en gang voks (det kan du købe ved møbelhandleren eller i bygge marked eller andre stede hvor den slags produkter forhandles)

Hvilken træsort der er tale om er lidt vanskelig at se synes jeg. (det kan godt være eg men er ikke sikker)

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Åh jeg tror du skal prøve at tage et billede med til en møbelpolstrer!!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis