Helt ny til CNC

Hej.

i forbindelse med investeringen i et lille krydsbord til brug ved nogle simple, men præcisionskrævende fræsningsopgaver i ben og træ, er jeg endt op med at købe et brugt bord hvor der er monteret 3 stepmoterer i stedet for de normale manuelle drejehåndtag (ja, min lyst for alt elektronisk fik vist overtaget der).... super spændende, specielt fordi jeg aldrig har arbejdet fræsning på den måde før... og jeg står derfor med indtil flere spørgsmål om emnet "styring af stepmoterer"... Sp dem prøver jeg nu at stille her og håber at en eller flere af jer kan pege mig i den rigtige retning...

Mit behov ved fræsning er ganske begrænset til at starte med..faktisk så begrænset af det er noget overkill at begynde at styre det med motorer.. men sjovere, det bliver det nå  men jeg skal til at starte med "bare" have lavet en firkantet nedfræsning i emnet, eventuelt med variende dybde... 

Men hvad skal der til for at styre de 3 motorer??

Jeg kan finde controller boards hvor der angives at de kan styre 3 eller 4 akser/motorer... men jeg kan også finde controller drev... og det ser ud til at der skal 1 drev til hver motor... skal jeg have 1 controller board og 3 drev... eller...?? Samtidig kan jeg læse af et datablad jeg har fundet på motorene at der angives en max spænding til motorene på 75V... men ingen af dreven jeg kan finde lader til at give denne spænding ud... typisk ligger de på 36V... er det nogle atypiske motorer der sidder monteret på mit lille krydsbord eller...???

Selve styringen kan så vidt jeg forstår ske via computeren ved hjælp af software som Mach3.... jeg formoder at det er controller boarded der står for kommunikationen mellem software og motorer... får man denne software med når man køber et controllerkort eller skal der erlægges 175 dollars for licens alene??

Hmmm det var de spørgsmål jeg lige kan huske nu... forhåbentligt vil en eller flere af jer CNC-hajer tage min tråd op... så jeg kan få lejlighed til at stille de 26 andre spørgsmål jeg ved der har væeet i mit hoved, men som undviger mig lige nu

På forhånd tak for hjælpen 

Kasper
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej, jeg har heller ikke en dyt forstand på den slags, udover at jeg ved hvad det er og er lidt interesseret. Jeg fandt den her i forgårs.

http://www.instructables.com/id/Intro-to-Stepper-Motors/

Venlig hilsen
Knud
Mach3 er gratis op til 500 linjer, og så skal du have et controlerboard, der er mange forskellige, pas på med de billige kinesiske de er ikke altid til at finde ud af, og de er ikke lette at kommunikere med, jeg bruger et her fra
http://www.hobbycnc.com/
der er god forklaring og god support til. Det med spændingen skal du ikke tage så alvorligt, 24V er vist nok til dit brug.

Vy 73 oz1bqq
Hej Kasper

Har du et tegneprogram (cad) og et cam program til at genere g-koder med, det behøver du også.
Du kan sagtens styre steppermotorerne med Mach 3, og derved fræse, men din mening er vel at du
ønsker at cnc fræse emnerne.
For øvrigt velkommen i klubben.

Hilsen Torben Sørensen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis