Mure hjælp

Vi har lige fået freset ledninger ind i vægen og skal nu smide mørtel i rillerne.
Hvad skal vi bruge.
Vi er blevet anbefalet noget Sandmørtel og cement, men hvad er blandingsforholdet.
Vi har købt Sandmørtel af typen raw 9.0% og lip cement.
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg plejer at blande det 1-11 det er rigeligt

normalt bruger jeg bare bakke mørtel hvad skal der gøres ved vægen bagefter pudses vandskures eller ?

jeg er en ung fyr :O) som går og arbejder på min gamle gård og skruer i nogle gamle hurtige biler

jeg går og leger med noget vedvarende energi

 

Vægen skal fuldspartles bagefter.
Du skal rillerne bare udfyldes samt div. Små hul i vægen.
Tænker i ikke det er fint bare at fylde med Sandmørtel + cement 1/9 blanding ?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Velkommen på LDS
Det er lidt sent at spørge når i har indkøbt materialer. Så jeg kan kun sige at sandmørtel sikkert er ok. Jeg ville have brugt bakkemørtel med lidt cement i 15:1 Men det er har ikke nogen stor betydning om det er det ene eller det andet. Der er bare en tendens til at blande alt for meget cement i. Så har det tendens til at revne omkring reparationen fordi det simpelthen er alt for hård i forhold til det omgivende murværk.
Og sørg så for at skrabe af så der ikke stikker noget udenfor rillen. Det er 1000 gange lettere at spartle en revne ud, som at spartle hele væggen tykkere fordi der er en klovn der har pudset rillen for højt ud.

Før man begynder bør gammelt murværk forvandes godt.
Man tager så en lille pølse mørtel på kanten af en spandeske ( størrelse imellem mops og murerske) Så kaster man ind i rillen så det fæster sig godt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
sand og cement- 1:3
det bliver stenhårdt. så du undgår at slå søm eller andet i ledningen.

100% klamp

Også revner det omkring rillen, løsner sig og falder af.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
ej, ikke 1:3.. 1:10 f.eks. du kører lige dit pudsebræt over bagefter hvis du har det

ellers trykker du det godt fast og fjerner overskydende.. du skal sørge for at forvande som andre skriver - brug f.eks. en forstøver
Hvad gør det godt st forvande? Bare af nysgerrighed..
Det skal man altid. Mørtel holder bedst fast ved underlaget hvis ikke vandet bliver suget ud af det alt for hurtigt. Cement og kalk i mørtelen hærder ved sammenblanding med vand, så kan det jo ikke nytte at den knastørre mur suger alt vandet som en svamp lige med det samme. Så er der jo ikke det rette forhold tilbage.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
en bastar mørtel er også fin til formålet.

Nemmere at arbejde med.



100% klamp

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også