Udskiftning af radiator

Jeg vil gerne udskifte en radiator herhjemme selv og jeg har fjernvarme. Huset er fra 1947 og anlægget er ret gammelt med en stor varmvandsbeholder. Jeg synes, at jeg har lagt mærke til, at VVS-ere der før har skiftet radiatorer ikke tømmer anlægget for vand, kan det passe? 

Jeg forestiller mig, at lukke for vandet fra fjernvarmen med håndtagene ved ydermuren i kælderen, evt. tømme anlægget for vand på 1 sal (hvor radiatoren skal udskiftes) med en spand. Udskifte radiator, åbne for hanerne igen - evt. fjerne luft fra anlægget på 1. sal og vupti, så har jeg sparet Kr 10.000

Er jeg naïv?  


Mvh, BVV
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af BVV på 12-04-2015 10:55

Jeg vil gerne udskifte en radiator herhjemme selv og jeg har fjernvarme. Huset er fra 1947 og anlægget er ret gammelt med en stor varmvandsbeholder. Jeg synes, at jeg har lagt mærke til, at VVS-ere der før har skiftet radiatorer ikke tømmer anlægget for vand, kan det passe? 

Jeg forestiller mig, at lukke for vandet fra fjernvarmen med håndtagene ved ydermuren i kælderen, evt. tømme anlægget for vand på 1 sal (hvor radiatoren skal udskiftes) med en spand. Udskifte radiator, åbne for hanerne igen - evt. fjerne luft fra anlægget på 1. sal og vupti, så har jeg sparet Kr 10.000

Er jeg naïv?  

Har du ikke en ventil i den etage, hvor fjernvarmen kommer ind, som du kan åbne for og tømme vand ud af til et niveau, hvor radiatoren er tømt, så du kan skifte den?  Derefter skiftes radiatoren.

 

 

 


fase
hvis det er fjernvarme så er det jo begrænset hvor meget vand der er i systemet så find en aftapning på systemet og montere en slange til et afløb eller ud og så bare tap vandet af hvis du har mulighed for at kan se at du har tappet ned til under etagen så kan du godt stoppe der hvis ikke så bare tap det hele af husk at åbne for udluftningen i radiatoren og eventuelt tjekke at alle radiatorthermostater (ventiler) virker så kan du skifte dem også når du alligevel har vandet ude af systemet
når du lukker vand ind så husk at lukke det ind langsomt når anlægget er gammelt

jeg er en ung fyr :O) som går og arbejder på min gamle gård og skruer i nogle gamle hurtige biler

jeg går og leger med noget vedvarende energi

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis