Er denne elinstallation ulovlig?

Hej alle gds'ere.

 

Det er min første tråd her.

I forbindelse med renovering af vores 1. sal, skal vi have opsat gipsloft under de gamle pudsede lofte i to af rummene. I gipspladerne skal en elinstallatør installere nye PL dåser til nye lampeudtag.

Problemet er, at de gamle installationkabler ikke kan nå ned i en ny PL dåse, så der skal ifølge vores elinstallatør, trækkes helt nye installationkabler som er lange nok.

Fair nok.Da jeg godt kan lide at have overblik over situationen, inden elinstallatøren ankommer og skal trække nye kabler, har jeg forsøgt selv at finde ud af hvor de gamle elkabler (ført i metalrør) fører hen.

Efter mange timers søgning efter installationskabler oppe på vores loft, har jeg endelig fundet frem til hvor kablerne ender. Det viser sig, at de ender i en samleboks af plast mellem gulvet oppe under taget og loftet på 1. sal.

Det er helt og aldeles umuligt at tilgå samleboksen, og kan kun med nød og næppe se den ved at lyse ind i en revne mellem gulvet oppe under taget og loftet på 1. sal.

Er det lovligt at have sådan en skjult samledåse? Hvis det ikke er, er det så noget ejerskifteforsikringen vil tage?

Mange tak for hjælpen.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen her på LDS

Det er ikke lovlig, og jeg tror ikke det er noget ejerskifte forsikring vil tage, jeg fornemmer at det er under bagatelgrænsen.
Det er naturligvis godt at du har fundet den, så din elinstallatør kan komme hurtigt videre. Men de gamle jernrør forsvinder sikker ud i al glemsel. Så dem ofrer han ikke meget tid på. Nogen gange kan man med fordel bruge dem til at trække længere ledninger i. Men samledåsen skal han have afbrudt. Du skal nu sammen med ham have sat dine ønsker op til placering af lampesteder, flere stikkontakter o.s.v.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for et hurtigt svar.

Jeg vil ringe til min elinstallatør og spørge om han ikke vil komme forbi og tage et kig på det hele. Så kan jeg i samråd med ham afgøre hvad vi gør ved det.

For at fjerne samledåsen, er det nødvendigt at fjerne det nedsænkede loft i gangen. Det er en større operation, da det nedsænkede loft hænger sammen med lemmen til loftet under taget. Så vil tro der er en del arbejde i at pille loftet ned, og derefter opsætte et nyt.

Hvis det er en større operation, er det så ikke noget ejerskifteforsikringer dækker? Jeg mener, hvis der skal en håndværker ud at pille loftet ned og sætte nyt op?

Den plastdåse er vel et lampeudtag som man kan komme til nedefra  ,det er åbenbart blevet malet over og glemt.  


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Installationen er ikke ulovlig , men det er ulovligt at sætte et hængeloft op under et lampested uden at lave en lem så man kan komme til dåsen /lampestedet .

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Dele af mit hus var også med jernrør, de blev skåren over hvor de kom op fra kontakterne på loftet, og så nye rør derfra.(kabler nogle steder)
Som Svend er inde på sidder samledåsen nok på det gamle loft, og så er der lavet undersænket loft efterfølgende.
Annonce
Dåsens placering kan naturligvis godt have været ok på udførselstidspunkt, ( den kunne da monteres dengang) og så er den sikkert efterfølgende blevet dækket til. Hvem der har skylden, er i denne forbindelse vel uden betydning.
Det er nu en utilgængelig samledåse og som sådan ulovlig.
Stålrør i sig selv er ikke ulovlige, det er bare skide upraktisk nu om stunder, da vi har langt større installationer samt materialer der er langt lettere at arbejde med.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nej det er hængeloftet der er ulovligt placeret ,  det spærrer for tilgang til at servicere el installationen 


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Det er ikke et lampeudtag, da det er en plastkasse på ca 20x15 cm, hvori alle ledningerne er ført ind i.

Hvis dåsen har været synlig og lovlig før det nedsænkede loft blev monteret, har det godtnok været grimt.

Tak for alle svar :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også