Behandling af Lærketræ

Imorgen er min nye terrasse i lærketræ færdig. 
Nu skal vi igang med behandlingen. Hvad anbefaler i herinde? 
Jeg har læst en masse, men synes det er svært at finde hoved og hale i hvad der er det bedste at stille op med behandlingen af sådan en terrasse.
( Vi vil gerne bevare lærketræets oprindelige look så godt som muligt).  
Jeg har læst at en grunder er en god start, hvilken en kan anbefales??
Derudover hvilken træbeskyttelse kan anbefales, det er jo en jungel at bevæge sig ind i. 
Bilka kører med 50% på træbeskyttelse her lørdag- mandag. Kan nogle af deres produkter anbefales?? 
Håber i kan være den uvidende lidt behjælpelig  
Vh. Christian

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nogen der kan være mig behjælpelig?

Tjah jeg tror såmænd deres Solignum grundingsolie og terasseolie er ganske udmærkede.

Da lærk jo ret nemt får sortskimmel er det i hvertfald en god ide, at give lærk så meget grundingsolie med svampemiddel i, som træet kan suge. 

Du behøver ikke lede efter en terasseolie, der lover mange år mellem genbehandlinger, for lærk er jo ikke så formstabilt. Så udover det skal forankres med kraftige skurer for at imødegå vrid, så hjælper det også mod vrid og sprækkedannelse, at træet årligt får terasseolie. 

Mange tak for svar Lars. 

Jeg endte med at købe grunder transparent, samt olie, naturlig lys, til Lerk fra Solignum. 

Hvad gør jeg så nu? 

1.Renser vel terrassen med rent vand og en god kost. (skal jeg anvende nogle midler hertil??)
2. Venter på en periode med tørvejr, så fugten er ude af træet, derudover ikke for meget solskin og vind. (Ps. der står så meget om fugt når man læser om dette emne, hvordan sikrere jeg mig, at mit træ ikke er for fugtigt?)  
3. Giver det grunder på en dag som ovenstående.(Skal overskydende duppes af?) 
4. Giver det Olie når træet har suget grunderen. 

Kan ovenstående beskrivelse være vejen frem? 

Vh. Christian

Ja din beskrevne fremgangsmåde er helt OK. Hvis det er nyt træ burde rengøringen før grunding ikke være det store. Hvis junior har trasket rundt på terassen (jf. dit billede) med mudrede støvler, kan det måske være værd at tilsætte lidt trærens til skurevandet, og så skylle efter med rent vand.

Træet er vel tørret ned til brug, så det er bare st spørgsmål om, at overfladen er tør når du grunder. Så et par dage med godt vejr efter vask er rigeligt.

Når du har givet grunder i lidt rigelige mængder bør du vente en halv times tid, hvorefter du kan svabre terrassen over med en kost med en klud på for at jævne ud mellem de steder der har suget og der hvor der måtte stå grunder på overfladen, der ikke er suget ind. Anden gangs grunder kan man måske være lidt mere selektiv og kun grunde der hvor man kan se træet stadig kan suge. Kan man ikke identificere stederne gentager man modellen fra første grunding. Er der derefter områder der stadig kan suge, så få pletvis til værks. Der står formodentlig på grunderen hvor længe den skal tørre før der olieres.

Olien kan opåføres efter samme retningslinier som grunderen. Det væsentlige er at sikre, at træet får alt det olie det kan suge, så det efterfølgende kan opfugtes så lidt som muligt. Til gengæld må det heller ikke få så meget, at der ligger søer på træet og tørrer op. Dels bliver det grimt og dels glat især når det er vådt. 

Fedt Lars. Du skal have mange tak for din hjælp. Meget brugbart.
Jeps junior har været forbi med mudrede sko, så en ordentlig gang vask trænger brædderne til.
Herefter vil jeg igang med at følge din beskrivelse

Jeg skal nok lige skrive engang når det er lykkedes mig.
Vigtigt at du bruger noget grunder med noget svampedræbende, eller giver det en gang Rodalon, før du maler.
Husk at der skal bruges syrefaste rustfri skruer(A4) når det er lærketræ.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også