Byt bor eller ny boremaskine?

Hej,

 

Jeg er lige flyttet ind i noget moderne byggeri fra 2007, med alt hvad dertil hører af betonvægge.

Da jeg skulle bore billeder og hylder op, kom min slagboremaskine dog til kort. Jeg fik boret nogle meget lidt dybe huller - slet ikke nok til det jeg ville sætte op. Det er en Bosch PSB 500 RE.

 

Spørgsmålet er: Er det fordi jeg har nogle (måske ret gamle) Piranha bor i maskinen at jeg ikke kan komme i dybden, eller er det fordi jeg skal have fat i en borehammer i stedet?

Sidstnævnte kan jo lejes i et byggemarked, men førstnævnte vil alt andet lige være nemmere. Hvis boret er problemet, hvilket betonbor skal jeg så købe til min boremaskine?

 

Mvh,

Jonas

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have nye beton bor 5.5 mm passer til de gule thorsman plugs , jeg selv sådan en bosch maskine og den gnaver sig hurtigt ind i beton.......

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Hej Svend

Tak for hurtigt svar.

Er der nogle særlige mærker du vil anbefale? Silvan er tættest op, men jeg kan naturligvis hurtigt starte bilen og køre længere.

Jeg har købt en kasse med "Molly" plugs i str. 5,6 og 8. Går de ikke an?

Mvh,
Jonas
Jeg vil tro du får problemer med en "alm" boremaskine + alm murbor, selv med slag.
Når du nævner at det er fra 2007 og ren beton så er det formentlig betonelementer som er noget af det hårdeste du kan bore i.

Jeg vil gå efter en maskine med sds hammerbor, om du så køber, leje, låner gør næppe nogen forskel for dine huller :-)

Med hensyn til plugs vil jeg klart anbefale at bruge rawplugs,
fx: http://www.carl-ras.dk/e-shop/befaestigelse/fastgoerelse/superdybelravplugs/superplugs/
De kan fåes de fleste steder og i forskellige fabrikater. Fordelen med dem er de ikke har nogen flange/kant så de kan komme helt i plan med væggen hvis du skal skrue noget tæt ind til.

STX, HBU, BA Bygningskonstruktør MAK

Når det er beton, kan du næsten bruge alle slags plugs, det skal nok holde.

Irwin laver nogle ok betonbor
http://www.harald-nyborg.dk/p8486/irwin-univ-bor-4-5-6-8-10-mm

Men som nævnt, er en slagboremaskine ikke det bedste i beton, men dog ikke umuligt med nogen tålmodighed.

Hvis du vil købe nogle gode bor, så køb f.eks. Makita SDS+ med 4 skær http://www.makita.dk/accessories/18243/sds-plus-nemesis-4-skr.html
og så køb eller lån/lej en god maskine, med slag. Uden slag kommer du ingen vegne.
Disse bor, eller tilsvarende fra Hilti, bruger vi til daglig på min arbejdsplads, som er en elementfabrik der laver elementer i svært armeret beton.
nu siger du moderne byggeri. Hvis det dækker over lejligheder eller andet er der måske en vicevært der har en borehammer man kan låne til formålet. Det havde vi da jeg boede i lejlighed og det kostede højst en kop kaffe at låne den
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis