Silikone fuge i vinduer

Hej. 

Jeg er ved at bygge kolonihavehus og er igang med at montere vinduer. 

Vinduerne er af teak træ. 

Jeg er blevet i tvivl om hvordan jeg skal tætne omkring vinduet. 

Jeg har et stort vinduesparti på 3,3 meter x 1,35 som skal fuges. 

Jeg har puttet rockwool i hele vejen rundt og havde derefter tænkt mig et fuge stop og derefter en silikone fuge. 

Fugen bliver ikke synlig da beklædningen vil sidde udover. 

MEN jeg har fået at vide at jeg ikke må bruge silikone fuge ? Men bygge fuge ? ( som jeg synes er alt for dyrt ) 

Og at normalt fuger man ikke hele vejen rundt, men kun i bunden ? 

Kan nogen fortælle mig hvad jeg skal gøre ?  

 

Tak 

 

 

 

 

 


 Vh.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har vinduer af teaktræ i et kolonihavehus, men synes at en patron byggefuge til ca. 80,- er dyrt?

Nå, men du har hørt rigtigt. Din udvendige fuge skal være diffusionsåben for at kunne lukke eventuel fugt ud. Man kan dog fuge med en diffusionstæt fuge i bunden, og så sætte ekspanderende fugebånd i sider og top. Den indvendige fuge skal være diffusionstæt - jeg ville nok bruge akryl.
Tak for svar.

Ja jeg har skam både junkers massiv egetræsgulv og teaktræsvinduer i kolonihaven. Det er utroligt hvad man kan finde billigt på dba.

Jeg synes det er lidt dyrt da jeg skal bruge mange af dem.

Er byggefuge diffusionsåbent?

Tak

 Vh.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Nej diffusionsåben tror jeg bestemt ikke man kan betegne byggefuge. Det er nok mere korrekt at kalde den vandtæt. 

Brug ekspanderende fugebånd hvis der er træ på begge sider af fugen. Er der murværk kan mørtel anvendes.

Kan afslører at jeg har anvendt den billige fuge fra jemogfix (bygge til udendørsbrug) til 20 kr og den har været forbavsende nem at arbejde med i forhold til den øvrige jeg har prøvet (den er nemmere at trykke ud og bearbejde) fik den anbefalet af en tømrer jeg kender, da mit jyske hjerte var for nærrigt til 80 kr pr tube!
Du kan sagtens bruge silicone! Den smule fugt som vil opstå i kuldebroen kan træet fint optage!

Iøvrigt kender jeg ikke til diffusionsåbene fugemasser, hverken sika eller danalim har det i deres sortiment, som ellers stort.
Hvis det skal være diffusionsåben, så findes der mig bekendt kun mørtelfuger og ilmodbånd.

/K

Skrevet af mortenbruun på 11-04-2015 21:16
Kan afslører at jeg har anvendt den billige fuge fra jemogfix (bygge til udendørsbrug) til 20 kr og den har været forbavsende nem at arbejde med i forhold til den øvrige jeg har prøvet (den er nemmere at trykke ud og bearbejde) fik den anbefalet af en tømrer jeg kender, da mit jyske hjerte var for nærrigt til 80 kr pr tube!

Jeg kender ikke den fugemasse du referer til, så nedenstående gælder ikke nødvendigvis for den fugemasse du har brugt.

Men en af de ingredienser, der gør en fugemasse nem at få ud af tuben og samtidig er økonomisk, er vand. En af konsekvenserne er, at fugen - eller det spartlede område for den sags skyld - falder meget når den tørrer, og der derfor kan være behov for gentage behandlinger for at fugen eller spartlede når op til niveau.   

Vand er i øvrigt heller ikke kendt for sin evne til at sikre længerevarende vedhæftning.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også