Udendørs belysning

Hej

Jeg har brug for et EL-teknisk råd ifm. opsætning af ude belysning. Min plan er 2-3 lamper mellem garage og indgang, som skal være i korrespondance. Jeg har på indvendig side af indgangsdør én korrespondance afbryder til indvendig lampe. Dette er nærmeste sted for elektisk vidreførelse, til den nye udebelysning.

Mit spørgsmål er følgende: Kan jeg trække et 3,4,5 leder installationskabel fra denne indvendige kontakt, ud til garagen, og hvordan skal de enkelte lamper forbindes til kablet. Ikke rent teknisk, men mere i hvilken slags dåse, da installationskablet jo ikke kan/må gå ind i den enkelte lampe.

Håber det giver mening 

 


WD-40
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Bullseye på 10-04-2015 09:52

Hej

Jeg har brug for et EL-teknisk råd ifm. opsætning af ude belysning. Min plan er 2-3 lamper mellem garage og indgang, som skal være i korrespondance. Jeg har på indvendig side af indgangsdør én korrespondance afbryder til indvendig lampe. Dette er nærmeste sted for elektisk vidreførelse, til den nye udebelysning.

Mit spørgsmål er følgende: Kan jeg trække et 3,4,5 leder installationskabel fra denne indvendige kontakt, ud til garagen, og hvordan skal de enkelte lamper forbindes til kablet. Ikke rent teknisk, men mere i hvilken slags dåse, da installationskablet jo ikke kan/må gå ind i den enkelte lampe.

Håber det giver mening 

 

En korrespondance tænding består af 2 afbrydere der forbundet indbyrdes. Du skriver at du har en siddende indenfor døren, så må der nødvendigvis sidde en et andet sted, for at den har noget at korrespondere med  så den kan du ikke umiddelbart bruge til at tænde dit udendørs lys med (medmindre det udenfor, skal tænde sammen med den indvendige lampe).

Her er tegninger af de 2 almindelige korrespondance forbindelser. 

Til at samle de forskellige kabler udendørs, er der flere forskellige dåser der kan bruges, alt efter hvor mange kabler der skal samles. 

 

Men jeg ville tage kontakt til en elektriker, da han kan fortælle dig den nemmeste måde at lave det på, og i den forbindelse fortælle dig hvor mange ledere der skal bruges. Husk på at når vi taler udendørs lys er jordforbindelsen eksra vigtig.    

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hej Henrik

Tak for dit svar. Det er korrekt at der indvendigt også er en tilhørende afbryder til førstnævnte korrespondance, men jeg mente/troede jeg kunne anvende og vidreføre spændingen fra denne afbryder, også uden at de 2 systemer skulle være fælles? (altså bare "nul og fase"

Og mht. jord, ja det er der ikke i huset pt.

Det tyder på et helt nyt træk fra tavlen og ud, hvilket ikke er nemt fra 1 sal.

 


WD-40

Nej, det er desværre ikke altid lige til højrebenet, og den løsning du tror er den bedste er måske ikke altid den bedste på længere sigt... 

Nogle gange er nullen ikke ført ned til afbryderen og så skal den hentes i et lampeudtag, hvilket nogle gange kan være lige så bøvlet som at trække nyt. 

Så under alle omstændigheder er det klogt at rådføre sig med en fagmand, fordi han/hun kan råde dig til hvad der er det bedste i netop din sag. Vi andre her på nettet kan jo ikke sige om det er smartere at gøre det ene eller det andet, da det kræver "hands on" og man kan danne sig et billede af din elinstallation.

Og så kommer jeg slet ikke ind på emnet omkring, hvad du selv må og ikke må lave i forbindelse med el .    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det behøver ikke at være svært for elektriker at trække kabel fra 1. sal. Der er muligheder i skunk o.s.v.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis