Ordforklaring

Nu har jeg lige siddet og læst et indlæg : "Størrelse på Hamborghængsel til havelåge" - ikke fordi jeg kunne bidrage med noget, men mere fordi at det kunne da være at jeg kunne lære noget;-)

I indlæget er der to ord som jeg i min uvidenhed bliver nødt til at slå op: Hamborghængsel og stabelhængsel.

Så var det jeg tænkte:
På nogle sider er enkelte ord i teksten link - typisk reklame.
Hvad nu hvis lav-det-selv databasen løb indlægene igennem efter ord den kender og når man så klikker på dem, dukker der en kort forklaring / et billede op af fx et Hamborghængsel?

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Nu har jeg lige siddet og læst et indlæg :... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tænker om man kunne "parse" indlæg op mod "ordforklaringsdatabasen" når de bliver oprettet?
Så vil der ikke gå ekstra tid, når tråde skal vises.
Til gengæld, vil ordforklaringer jo så kun komme på nye indlæg, hvor der allerede findes forklaring til de ord der er anvendt - Det kan godt være at det kommer til at tage for lang tid at opbygge databasen på den måde...

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Jeg tror at tricket må være, at begynde at bygge indholdet i "ordbogen" op først. Det kræver lidt manuelt indtastningsarbejde, men hvis vi er nok der bidrager, vil det gå rimelig hurtigt.

Mht. at vise ordene i indlægget, så tror jeg det teknisk set skal gøres med samme teknikker som "Lignende indlæg" i bunden af siden. Dér søger en bagvedliggende søgemaskine i ALLE ord i tråden og matcher dem med alle ord i ALLE 450.000 indlæg. På baggrund af et pointsystem, viser den de mest relevante indlæg.

På samme måde kan vi formentlig lave det, så søgefunktionen matcher alle ord i ordbogen når indlægget vises og derefter markerer dem i indlægget. Det er dog MEGET langhåret rent teknisk og ikke noget jeg kan selv, så det må komme senere hen.

Mvh. AllanE

Det svære ligger i at feks værktøjer kan "hedde" noget forskelligt alt efter hvem man er eller hvor man kommer fra.

Svensknøgle/skiftenøgle.

Bidetang/skævbider.

Tommestok/meterpind.

Vandpumpetang/polygribtang.

Koben/brækjern.

Sandpapir/slibepapir/smergellærred. 

Væg-loft sliber/giraf.

eller de lidt mere kuriøse:

Stiksav/kaninpik.

Og hvornår er det en boremaskine (slagbore eller hammer) og hvornår er det en skruemaskine (med batteri) ? 

 

 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

http://www.dansk-og-svensk.dk/danskt_lexikon2/Handvarktoj/dansk-svensk_verktygsordlista.htm 

en fyldig liste over gængse ord for værktøj..... som kunne brges som udgangspunkt til leksikon 

mangler så bare forklaringerne på hvad det bruges til

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis