udregning til tagpap

Hej

 

Er der en som kan hjælpe mig med at regne ud, hvor meget tagpap jeg skal bruge til mit garagetag. Har stirret mig blind på det @_@

 

Taget er 8,6m * 6,6 m. De 6,6m er længden på hældningen. Håber det giver mening :-)

 

 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal da i første omgang regne med 8,6 x 6,6 = 57 m2  Og så kommer der lidt tillæg til overlapning. Hvor mange ruller det bliver kommer jo an på hvilken type det er, samt om du vil begynder med en smal rulle. Det gør man ofte hvis det skal ligge op på f.eks. udhæng brædder. 

De har 80 mm svejse overlap

Underpap kan der være 7,5m i hver rulle. Den dækker 0,92 x 7,5 = 6,9 m2 - - 57 / 6,9 = 8,2 => 9 ruller

Overpap kan der være 5 m i hver rulle Den dækker 0,92 x 5 =4,6 m2 - - 57 / 4,6 = 12,4 => 13 ruller.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Uanset hvordan du lægger det op skal der jo være nok m2. Dit tag er 57 m2
0g 9 ruller underpap dækker 0,92 x 7,5 x 9 = 62,1 m2
13ruller overpap dækker 0,92 x 5 x 13 = 59,8 m2
Og ved overlap efter hver rulle skal der bruges 0,92 x 0,1 x 13 = 1,2 m2
Men du skal lægge ca. 9,4 striber i bredden (længden af garage) så det passer lidt skidt, så man kunne begynde og slutte med en smallere rulle i begge sider. Så kan du nøjes med 12 ruller overpap.
Jeg forstår ikke dit sidste spørgsmål. Når taget er 6,6 m og ruller er 5 m lange kan det jo ikke undgås at det overlapper.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg troede bare at man skulle bruge ruller som var lange nok til en hel bane. Med overlap mener jeg ikke i bredden men i længden af rullerne. det må man gerne?
Annonce
Man kan ikke købe ruller der er længere. Det er vægten af ruller i forhold til hvad man/tagarbejder må bære, der afgør hvor meget der er i hver rulle. Du bruger den første hele rulle nederst i den ene side, og så skal du bruge 1,7 m af næste rulle for at det kan nå helt op. Så bruger du den 3,3 m rulle næste gang. Det forudsætter at dine mål gælder, og at der ikke skal bruges ekstra op ad kanten i den høje side. Muligvis skal du skære et stykke af den første 5 m rulle, for det system her går galt i 3. og 6. række da du her bliver nødt til at bruge en stump på 10-20 cm. Men det må du lige regne lidt på inden du går i gang.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay, så er jeg med Mange tak for hjælpen

Er der et specielt mærke af pap i vil anbefale?

Nå.. jeg har regnet lidt på det. 12.000 for pappet, derudover sternkanter + murindækning og tagfod. Jeg har fået et tilbud fra en proff på 12000 + moms.. Kan vist ikke betale sig at arbejde ret meget mere i det her.. Men tak alligevel

 

Med mindre i kender nogle billige steder at købe pap

Jeg kender ikke billige steder, men der er tyndt tagpap som er ok til garager men ikke er godkendt til beboelse.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der skal alm pap på, det skal sq laves ordentligt første gang :-)
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis