Størrelse på Hamborghængsel til havelåge

Hej

Jeg skal til at lave en låge men er tvivl om hvor store hængslerne skal være.
Lågen bliver en ramme af 45x75mm reglar beklædt med klink på den ene side - som skitsen vedhæftet
Hvor store hamborghængsler skal jeg bruge? En bestemt model?
Jeg vil/kan ikke bruge stabelhængsel pga placering

Allan
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg lavede en port som måler 2,3 x 2,3 meter, og den er beklædt på begge sider, jeg brugte 4 stk. Hamborghængsler der er 125 mm i højden, når hængslet er samlet. (porten er i et stykke, så der er 4 hængsler i samme side.)

Men tag ud og kik på hængslerne, så er det nemmere at se hvad der skal bruges, men 2 stk. som måler 125 mm i højden, vil jeg mene er passende.

Tak for svaret.

Hvor tyk er din port?

Min låge bliver ca 10cm og jeg tænker ift at hængslet ikke kommer ind og får fat midt på rammen - hængslet er jo knap 4cm når det er 125mm (i hvert fald det jeg har fundet) , om det kan give en skæv vægtfordeling = skæv låge?

Den er ca 9 cm i tykkelsen, jeg brugte reglar 45 x 120 til rammen (45 mm reglar + 2 x beklædning)

Ja lige netop at få fastgjort hængslet er den største udfordring, så tag ud og kik på hængslerne, og find det der giver mulighed for at kunne skrues godt fast.
Det mest optimale ville jo være at finde et, der giver mulighed for at skrue midt i rammen.


Jeg kunne ikke lige finde større hængsler, og valgte så at ligge et stykke rustfri vinkeljern 50x50x5 mm ind i porten, og nogle plader i 5mm rustfri i stolpen, og borede og skar 6mm gevind, og brugte M undersænkede skruer til hængslerne.
Netop for at kunne fastgøre hængslerne.....
Jeg må ud og kigge.

Tusind tak for svaret - lige hvad jeg havde brug for

Allan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis