Anbefaling af ventilationsanlæg?

Hej Alle

Jeg kan simpelthen ikke bestemme mig for hvilket ventilationsanlæg jeg skal springe på. Jeg vakler mellem Danfoss Air, Genvex Energy 2 og Nilan CT300.

Parcelhuset 180m2 opføres som BR15. Jeg har indhentet tilbud på alle 3, og selvom Danfoss styringen er "lækrest", er den klart også det dyreste anlæg. Nilan kan styres via IHC, samt er klart det billigste. Genvex har også en lidt lækre styring end Nilan.

Såvidt jeg kan læse, er der bypass på alle anlæggene.

Hvad ville I vælge og ikke mindst hvorfor?

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du set på systemair VR serie med roterende veksler og rigtige pose filtre, og ikke de billige blade filtre som bla Nilan bruger. Ved Billig VVS har forhandlet systemair.
Men kan se du vist er elektriker, så forhandler solar Systemair. Har bare gode erfaringer med mit eget.
Og dårligt med især et af dem du nævner.

Temsen
Jeg har haft en danfoss air tidligere og den fungerer super godt. Jeg ville dog ikke betale ekstra for styringen. Ikke at den fejler noget, men den bliver bare aldrig brugt. Ja den er pænere, men den grimme nilan-styring kan jo blot gemmes lidt væk.

Jeg ville gå efter største genindvinding ift prisen på anlægget.

Hvorfor en CT model og ikke en ren 300? (jeg kender ikke forskellen)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
CT har mulighed for at blive styret via IHC tryk.
Vil helt sikkert vælge et af de andre. Nilan har et navn, men syntes ikke finish og kvalitet lever op til det gode gamle Nilan. Der er kommet andre på markedet der er længere fremme på dette. Og ses også på betjeningspanel.
Prøv at Google Nilan comfort 300 og se hvor store problemer brugerne har med afrimning af kryds om vinteren.

Temsen
Jeg har en Genvex Energy 2 til et hus på 200 kvm, og emhætten sluttet til.
Jeg er super tilfreds med mit anlæg. Har ikke haft nogen problemer med et overhovedet.

Der er nogle ting du skal være obs på:
Rørdimensioner og ventiler. Det har meget at sige med hensyn til energiforbrug og at undgå (oplevelsen af) kuldenedslag.
Lyddæmpere, så der ikke kommer støj fra anlægget til rummene, og lydoverhør mellem rummene. Hvem gider høre på teenage datteren lave lave "biologi" med kæresten ved nattetide?

jeg ville ikke vægte styringen/betjeningen ret højt. Mit anlæg passer sig selv, og jeg ser kun på panelet, når jeg skal se, hvad udetemperaturen er.

Du skal overveje, hvorfra emhætten skal få luft. Dit nye hus bliver supertæt, og hvis der ikke er tænkt noget ind, så kan du få baglæns sug fra bad og toilet.

Jeg kender en meget dygtig ventilationsmand -han har lavet mit anlæg. Du kan få hans navn mm i en PM, hvis du har lyst. Jeg har ingen personlige/private interesser i at anbefale ham.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Chr.

Nu skriver du at du har emhætten sluttet til. Hvordan mener du med sluttet til.
Er det så udsugning på ventilation slukker, eller indblæsning der køre op i hastighed ??
For aftræk fra emhætte må ikke køre til ventilation, medmindre der er brandspjæld i emhætte/emfang
Og så er det heller ikke det fedeste at få alt det fedt op i sit anlæg.
Vil så give CHR ret i betjeningspanel ikke er så vigtigt med mindre det skal sidde i opholdsrum da der som i feks Nilan er temperatur føler i panelet.

Stenkrog.

Hvis jeg var dig ville jeg finde et sted hvor du kan se og mærke anlæg. Evt en messe eller ved forhandlere.
Der vil du også kunne se hvad jeg mener med finish på Nilan.

Temsen

Jeg skam skam lavet elektrisk tilslutning til rigtige mange af de nævnte anlæg, så kvalitetsmæssigt udseende, er jeg afklaret med.

Udseendet ville jeg heller ikke vægte. Med mindre den skal hænge i stuen eller køkkenet?
enheden placeres oftest i et skab eller på loftet alligevel.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
jeg har anlægget lavet på den måde, at udsugningen fra køkkenet (72 cbm pr time) suges gennem emhætten. Det er ved normal drift.
Mår jeg så trykker på emhættens kontakt sættes anlægget og i trin tre og et motorspjæld lukkes lidt, så emhætten får mere luft (ca 160 cbm pr time).Baderum og bryggers får stadig stadig standardluftmængden.
Emhætten er valgt med et effektivt fedtfilter, og det smider jeg i opvaskemaskinen ca hver tredie uge.
Jeg var lidt betænkelig ved det med fedtet, men min bekendte, som har haft noget tilsvarende i 25 år, har ikke haft noget fedt i vekslerne overhovedet, så jeg har tillid til, at jeg haller ikke får problemer med det.

Der er, mig bekendt, ike krav om brandspjæld fordi emhætten er sluttet til, men man skal ikke begunde på noget med plastrør og flexslanger, men det kunne jeg sandelig heller ikke drømme om at bruge.
Ham der har lavet mit anlæg er lidt af en nørd og en regelrytter, og jeg kan ikke forestille mig, at han ikke laver det helt efter foreskrifterne. Han har ca 30 års erfaring med ventilationsanlæg!

Chr

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis