Vævfylder/grunder hvad skal jeg bruge det til?

Ja, det umiddelbare svar er rimeligt lige til; fylde og grunde væv, i mit tilfælde filt. Så langt, så godt.

Jeg ved at fylderen bruges for den er billigere i brug end dyr maling, er tyk og træg så den lukker og mætter glasstrukturen, skaber en jævn overflade og giver hæfte for den senere maling.

Sagen er bare den at jeg ikke har meget praktisk erfaring med at bruge fylder. Da jeg "startede" med GDS i sin tid var behovet for billige fif mere påkrævet end nu og og erfaringen knapt så stor. Derfor endte jeg med noget Basic hvid maling fra Silvan. Den viste sig dog for ringe til det resultat jeg gerne ville opnå, så den blev istedet fyldt i filten og malet over af bedre maling. Dermed blev den billige maling grunder og sådan har jeg gjort siden.
Nu har jeg 70 kvm nyfiltet stue der står og tørster. Spørgsmålet er så, hvilken forbedring vil jeg opleve ved at bruge en grunder frem for at fortsætte med den billige maling. Hvad er jeres tanker og overvejelser om hvad der giver et godt resultat som grundmaling på filt?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg synes den dårligste løsning er at anvende en type maling til grund og en anden som dæk. Det rummer mulighed for, at de to ikke fungerer godt sammen og dækmalingen derfor ikke binder særlig godt og eksempelvis ved aftørring eller lignende kan gnides af.

Vævgrunder/fylder er designet til at fylde filten og standse sugeffekten fra filt og gips samtidig har den en overflade, der er designet til at give et godt fæste for dækmalingen.

Dækmaling med dækmaling på, altså bruge den samme maling til at grunde (fortyndet) og dække med er også en god version, der sikrer god binding mellem grunder og dæk og god dybde i farven, men vil ofte være dyrere end at bruge en reel grunder, blandt andet fordi dækmalingen ikke nødvendigvis lukker lige så godt som den rigtige grunder. Så udover at være dyrere pr. liter kan der også være behov for flere lag for at dæklaget bliver ensarter i farve og lysrefleks. 

Tak for svaret.

Jeg ved jo sådan set godt hvad grunder og fylder er designet til. Men det jeg er interesseret i er det faktiske resultat.

Muligheden som du nævner har jeg ikke været ude for, de malinger jeg har anvendt som dækmaling har alle fungeret fint oven på. På hvide vægge får jeg den fordel over vævgrunderen at min billige maling er hvidtonet som en dækmaling (omend ringere end maling af højere kvalitet).

Det kan ske vi er ude i forskelle og kvaliteter der dårligt lader sig beskrive med ord. Måske jeg skal forsøge mig med en god grunder til at skabe lidt praktisk erfaringsgrundlag at sammenligne på.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også