tegning til Sommerhus etage seng

Vi skal have placeret ti teenagere i et lille annex på vores sommerhusgrund.

En etageseng ville være sagen. Jeg vil gerne lave den selv af gode materialer og en ramme, hvor en 90 X 200 box madras kan passe ned i.

Skulle der ikke være en, der har en arbejdstegning eller materialebeskrivelse for sådan en sag ?

cp
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ti teenagere, skriver du. Jeg håber, du har højt til loftet.

mvh
Hans L.

Mvh.
HansL
Gør det selv eller ej....

Jeg tror at mange her på siden ville tage udgangspunkt i hvordan rummet ser ud, hvad er loftshøjden i rummet?? Det betyder meget for højden mellem de to (tre) etager.
Som materiale vil jeg nok vælge en hjørne stolpe på 100x100 der høvles, eller evt pudses ned med en excentersliber. Så vil jeg lave de langsgående og tværgående planker i en eller anden kraftig høvlet planke fx 32x100 eller 32x150 også høvlet eller pudset. Gavlenne vil jeg lave på den måde at tværstykkerne dyvles og limes sammen med stolperne. De lange stykker vil jeg montere med beslag specielt beregnet for en seng, fåes i alle byggemarkeder. På indersiden af disse planker vil jeg skrue og lime en 25x25 eller 30x30 liste som sengebunden ligger på.

Sengebunden vil jeg lave som en spånplade med en del ventilationshuller. Eller evt lave så der er plads til en std størrelse af en boxmadras så spares sengebunden. Men diu skal så være opmæærksom på at sengens indvendige plads skal være med rette og frie hjørner pga boxens indre ramme. En skum eller alm madras kan trykkes lidt i hjørnerne.

Du kan også vælge at fremstille sengen i en 45x95 eller 45x145 Reglar, den er høvlet rimeligt og med rundede hjørner, men er rimelig målstabil og billig. Hvis du kan leve med den facon og udseendet på reglaren som den er er det et sikkert og nemt valg.
Men du skal dog være opmærksom på at kvaliteten svinger meget fra byggemarked til byggemarked på en vare som denne, sikkert også fordi de fleste af os sorterer !!! Og ham der kommer sidst får varene til at ligge under den sorte gryde wink

Altså størrelse afhænger meget at rummet men check evt en højde hos et boligmagasin eller evt i IKEA kataloget. Materialer og efterbehandling er også en smagssag. Men slutteligt vil jeg sige hvis du ikke kende en der kan høvle stolper og planker for dig så kan det nemt være billigere at købe en etageseng fx hos IKEA eller andre !!!

MVH Njord
Og så lige det med tegningerne dem må du selv igang med wink smile Frem med den kvadrerede blok og den spidse blyant..
Det er faktisk ikke så svært...

Gog vind til projektet..
smile Njord smile smile wink smile wink smile

MVH Njord
jamen jeg takker så mycket. Men jeg modtager gerne flere tips

Det med tegning er jo ment sådan, at jeg for et par år siden skulle lave et kaninbur - ja.
Og satte mig ned med lidt mm papir efter at have lavet nogle konceptstreger på noget blank. Det kom der noget rigtigt godt ud af med rense lemme og det hele for relativ få penge og total udnyttelse af krydsfinerpladen. Sådan en tegning har jeg da og ligger et eller sted og kunne scanne den ind til exempl.

Sådan en ide kan man jo godt dele med andre, for det gælder vel her som andre steder, at man ikke hver gang skal opfinde den dybe tallerken. Så man tænkte, at een havde gjort sig kreative tanker og fået noget pænt ud af det.

Jeg tænkte selv på nogle høvlede brædder og 4x4 stolper som kunne samles med disse ekspansionskruer, du samler med en umbrako (ala IKEA). man skal tænke på, at TO teenagerpiger trods alt vejer noget og konstruktionen skulle gerne være sikker.
For 20 år siden, kunne man få man få noget de kaldte hobbytræ ( lintræ) men det er gået alt heden.

Jeg har luret på forskellige kontruktioner - den ene mere køn end den anden, men 'højden er 1,5 m og der er vel 2,3 til højden i den høje ende. Jeg må ud o´måle i sommerhuset.

Boxene er luksus - for det skal jo ikke være en radbrækkerkonstruktion, men skummadrasser kan også gå an - blot 90 x 200 ( det er høje piger).

cp
Annonce
Det du kalder hobbytræ, vil idag sikker bare blive kaldt limtræ. Hos Jem og Fix har de ofte nogle limtræsplader i 200x?? lavet i gran og de er heller ikke specielt dyre så det var jo også en mulighed, hjørne stolperne kan også nemt være 70x70, det holder mere end rigeligt.
Disse expansionsskruer kender jeg ikke lige, men jeg kender noget der kaldes møbelskruer hvor der er en unbrakoskrue der skrues ind gennem stolpen og ind i en tværgående tap, der er boret ind i planken. Det fungerer fint. Men du kan jo spare skruerne på gavlene og så bruge disse sengebeslag på langsiderne, de rimeligt lette at anvende når sengen skal samles .... smile smile smile

Venligst Njord !!!!

MVH Njord
Tak Njord - uden dig havde mit besøg på dette site nok været en one-timer

------------------

cp
>>Njord

Igår var jeg på ide jagt i bla. trælasten.
Regler (45x90) havde udmærkede diemensioner, men var i en dårlig kvalitet (10,75 /m). Spærtræ (45x120) til 17 /m så ud til at danne god og solid kontruktion.

Jeg kom til at tænke på, at boxmadrasser har forborede huller til gavle så man kun skal prikke huller til de gennemgående bolte.

Dvs at ophængningsproblemet er løst - et par tværgående spærtræ skulle kunne gøre kontruktionen stabil.

Mit problem er, at annekset nu viser sig kun at være 1,99 m høj i hovedende og 1,89 m i fodende. Med en 'madras' højde på 20 cm og en min frihøjde under bundmadras på 20 cm levner det ikke mere end ca. 70 cm frihøjde til hver person. 90 cm ville være idealt og en fri siddehøjde fordrer 110 cm.

sight - tilbage i tænkeboksen - en vinkling af de to bokse i forskudt lag giver ikke meget mere fodplads til den nederste end 30 cm.

cp
En fri højde under den nederste køje er egentligt kun et komfort krav... Det er ok at nøjes med 5 cm af hensyn til ventilation.
Det du har oplevet på trælasten har jeg også tit været udsat for... Men hvis du spørger hos den lokale lille trælast kan du sikkert få at vide hvornår han næstegang får friske varer.. og så er det bare at sortere lidt i stakken.

Jeg har bygget en garage og anvendt 45x145 spærtræ son grundelement for et års tid siden og det var træ i en meget fin kvalitet, men prisen var også højere end for reglaren. Spærtræet købte jeg hos Lysbro Lavpris Tømmerhandel til en OK pris i forhold til kvaliteten. Nu ved jeg ikke hvor du hører hjemme, men jem & fix i Horsens har ofte gode varer, i Vejle er de efetr min mening ringere, måske nok mest pga pladsproblemer men ... wink wink

Jeg tror nok at det mest komfortable vil være at lade den nederste køje være placeret ca 5-10 cm over gulvet og så få en god afstand mellem køjerne.

Men hvor stor er rummet !! Har du noge mål og evt en skitse med dør placering osv..

Man bliver jo helt grebet af at medvirke til en god løsning.....

Venligst Njord


MVH Njord
Hej igen

Jeg har netop sset en brochure fra "JYSK" her har de en etage seng der måler 70x190 den koster 950,- Du kan sikkert ikke bygge en billigere men kvaliteten kender jeg ikke. Fødderne på den kan evt kortes op for at få en fri højde over overkøjen.....

wink Njord

MVH Njord
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis