Lampe i gammelt loftudtag

Hej LDS

Jeg vil gerne have opsat en lampe i min kælder og der er et gammelt loftudtag til formålet, som jeg aldrig har anvendt.

Men da jeg åbnede udtaget lignede det ikke ligefrem noget jeg er vant til at se og jeg håber i kan give mig et råd med på vejen. 

Der er 4 gamle stofledninger, hvor 2 sidder til 0 og 2 i MI. Derudover er der en blå ledning til 0 og en rød ledning er lukket. Mit eget bud er at jeg skal sætte min lampe til 0, hvor den blå ledning er og til den røde. Er jeg helt gal på den?

På forhånd tak for hjælpen!

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder rigtigt.
Blå=nul
Rød=tændledning

Det er også mit bedste gæt, selv om der er lidt modstridende i det. Men der sker ikke noget ved at prøve. Du har trods alt kun 3 kombinations muligheder


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af lindskjold på 07-04-2015 20:48

Hej LDS

Jeg vil gerne have opsat en lampe i min kælder og der er et gammelt loftudtag til formålet, som jeg aldrig har anvendt.

Men da jeg åbnede udtaget lignede det ikke ligefrem noget jeg er vant til at se og jeg håber i kan give mig et råd med på vejen. 

Der er 4 gamle stofledninger, hvor 2 sidder til 0 og 2 i MI. Derudover er der en blå ledning til 0 og en rød ledning er lukket. Mit eget bud er at jeg skal sætte min lampe til 0, hvor den blå ledning er og til den røde. Er jeg helt gal på den?

På forhånd tak for hjælpen!

 

Umiddelbart ville det være løsningen at forbinde lampen til den blå og den røde ledning. Det der virker mærkeligt er, hvor fasen til afbryderen er. Det forekommer mærkeligt, at fasen skulle være hvid vulkaniseret ledning og mellemledningen være i rød pvl ledning. Hvilke farver er der i afbryderen? Du kan roligt prøve at forbinde lampen til blå og rød, virker det ikke, ville jeg prøve at forbinde til den hvide og den røde. Mit gæt er, at farverne i afbryderen er blå og rød, og dermed bruges nullen i afbryderen sådan, at der tændes og slukkes på nullen. Rent teknisk fungerer det, men det er usædvanligt at tænde og slukke på den måde.

 

 

 


fase
Jeg forsøger mig med den blå og røde.

Tak for hjælpen!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis