Sprækker i lærketræs terrasse

Hej,

For nogle år siden lagde jeg en ny terrasse i lærketræ. Og den er jeg rigtig glad for, dog er der begyndt at komme nogle grimme langsgående sprækker i træet.

Findes der en mulighed for at slibe terrassen lidt ned og evt udfylde sprækker med noget fugemasse/spartel/plastikstræ eller lign og efterbehandle med det normale (Trip Trap) terrasse olie?

 

Mvh
Thomas

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det er jo lidt kedeligt, men næsten uundgåeligt at der opstår revner over tid, når vejret påvirker den ene side anderledes end den anden. 

Uanset hvad du kommer i revnerne vil du givet opleve, at der efter lidt tid er kommet nye revner og/eller at de fugede revner er blevet større og fugemassen ikke slutter tæt. Så i udgangspunktet ville jeg sige: "lev med det". Slib evt lidt ned og giv så meget terasseolie som træet kan suge for at bremse/standse revnedannelsen og opfugtning af træet.

Skulle der endelig noget i revnerne så er linoliekit nok noget af det, der kan arbejde bedst med træet, fungere sammen med terasseolie og ikke danne "plasticlommer" som fugtigheden kan stå i. Silicone har større fleksibilitet, men kan måske også medvirke til at lukke fugt inde (råd) og olien vil prelle af, så fugerne måske vil fremstå mere.

 

Ja det er sq lidt kedeligt  Men tak for svar...

Kunne man forestille sig en fremgangsmåde i stil med:
-Rensning af terrassen
-Lade den tørre til dagen efter
-Smide linoliekit i revnerne.
-Og dagen efter overflade slibe terrassen og give den træolie?

Jeg er GLAD for min IPE beklædte altan, og hjemmebyggede havemøbler.
Der er ikke umiddelbart nogen revner eller lignende skader..
Det eneste de behøver er en årlig afvaskning for at fjerne vinterens alger.....

OK, de kostede en del meter, men er bare så nemme at holde og vedligeholde :-)

Sorry, jeg kunne ikke hellade være at kommentere på denne tråd!!!

MVH Njod

MVH Njord

Fisker jeg er enig i din plan idet rensningen jo med fordel kan være noget der fjerner de sortbelægninger, som lærk ofte får.

Under de rette vejrforhold er et døgns tørring måske tilstrækkeligt, men to vil næppe skade (bedre vedhæftning af kit, og bedre olieoptagelse ved overfladebehandlingen senere) 

 

Skrevet af njord på 07-04-2015 13:51
Jeg er GLAD for min IPE beklædte altan, og hjemmebyggede havemøbler.
Der er ikke umiddelbart nogen revner eller lignende skader..
Det eneste de behøver er en årlig afvaskning for at fjerne vinterens alger.....

OK, de kostede en del meter, men er bare så nemme at holde og vedligeholde :-)

Sorry, jeg kunne ikke hellade være at kommentere på denne tråd!!!

MVH Njod

Er ikke i tvivl om at skulle jeg vælge træsorter var lærk ikke mit favorit valg. Ville gerne have haft noget mørkere. Men jeg bor i et rækkehus hvor den originale del af terrassen er lærk og ikke må ændres, hvorved det vil se lidt mærkeligt ud hvis halvdelen var lærk og udvidelsen IPE

 

Mvh
Thomas

Annonce

Lars ON >

Men vil det være fint med en dags tørring af linieoliekit inden slibning og oliering?

Tørretid på linolie kit afhænger meget af lagtykkelse. Men bare det er nogenlunde fast i overfladen kan du give olie. Men du må naturligvis ikke gå for hård til den lidt bløde overflade når du sliber.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 07-04-2015 14:55
Tørretid på linolie kit afhænger meget af lagtykkelse. Men bare det er nogenlunde fast i overfladen kan du give olie. Men du må naturligvis ikke gå for hård til den lidt bløde overflade når du sliber.

 Planen var at fylde sprækkerne og lade det tørre til dagen efter og slibe på brædderne (de har jo en lille forhøjning omkring sprækken (1-2mm) bare så de kommer i niveau med resten. Så jeg burde jo ikke slibe så meget på kitten men mest træet og overskydende kit som ikke er i sprækken formoder jeg.

Alternativet er selvf. at slibe terrassen ned før jeg kommer linoliekit i?

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også