Kraftkabel

Jeg skal have lavet et kraftstik i min garage og vil derfor trække et kale inde fra min elmåler og ud i garagen og så lade elektrikeren slutte det til.

Men skal det være 1,5 eller 2,5 kvadrat kabel?

Det er ting som ekstra kogeplader, en brændekløver og andet, der skal tilsluttes, så ikke noget vildt stort.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ville jeg ikke tænke ret længe over - men trække et 5g2,5mm2 kabel - det er ikke meget dyrere og så er der mere plads til dit strømforbrug - de ting du nævner sluger en del.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af donslund på 07-04-2015 08:13
Jamen så gør jeg det. Og Harald Nyborg kablet er vel lige så godt som det elektrikeren kommer med, bare billigere.

Haralds kabel er fremstillet af en anerkendt Europæisk kabelfabrikant W&W - det er det jeg har liggende. Så køb du bare det. Ved ikke om de har andre kabelleverandører også.

Det kan godt være at din elektriker vil pive lidt over at det er sværere at afisolere end det han kan levere til dig som er 2-3 gange så dyrt - det må du/han så leve med

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Et 1.5¤ kabel er rigeligt til dit behov og med 13A sikringer så er du fint kørende..........


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Jeg ville nu trække et 5x2,5 mm2, det et jo kun det par kr. kablet koster ekstra, alt andet er samme pris.
Køber du et halogenfri fri kabel hos Harald Nyborg, mener jeg det måler knap 10mm i diameter, så det fylder ikke ret meget.
http://www.harald-nyborg.dk/p8125/install-kabel-5x2-5-50m-m-j-ha
Annonce
Det er klart at 1,5mm2 "kan gå" Men du skriver "og andet" hvis det engang kommer til at indeholde svejser og kompressor så skal du sikkert bruge 5x2,5mm2 Så det er helt klart det jeg ville gå efter - ingen tvivl.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for jeres svar.

Nu kan man jo ikke bruge alt det værktøj på en gang og 3 X13A og 5X1,5¤ er faktisk meget , men når spørger ser prisforskellen på 16A matriel og 2,5¤ kabel så kommer han nok på bedre tanker , Det er jo kun 3A der skiller........


   elektriker fra jævnstrømmens tid

Hvor har du ret Svend, det håber jeg også. Man kan nogen gange spare en krone og så skulle af med 5 senere.  Så 16A (2,5mm2 er stadig anbefaling)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis der skal laves et 3 faset 400 volt stik, ville det være dumt ikke at trække et 5 x 2.5mm2 kabel, det er jo kun småpenge det koster ekstra i kabel, alt andet er samme pris.

I Harald Nyborg koster 50 meter 5x2.5mm2 kabel 150 kr. mere, end i 5x1.5mm2

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis