Platon og isolering af ujævn kældervæg

Jeg er i gang med at isolere min kældervæg med platonplade + drænplade. 
Jeg har gravet det meste af den første væg fri og kan se, at væggen er meget ujævn - der er fremspring og huller på +/- 15 cm ift. muren ovenfor. Den oprindelige plan var at lave en 'berapning' af væggen, men jeg fornemmer der skal mere til for at få et godt resultat.
Mine egne forslag går på: 
1. Sætte en støbeplade så tæt på ad væggen som muligt og så støbe et lag uden på den eksisterende kældervæg. Evt. ville jeg bore/banke nogle stumper armeringsjern ind i den gamle væg for at give en bedre fastholdelse mellem det nye lag og den gamle væg.
2. Banke fremspringene af med en borehammer og bagefter berappe væggen. 
Er et af disse forslag gangbare eller bør jeg lave noget helt tredje?
Bh
Martin

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Evt fylde hulrummet op med lecanødder?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Sagde ikke det var et godt forslag :-)

Det vil selvfølgelig fordre at man kunne komme til at fylde op oppefra efter midlertidig fixering af pladen - men det vil nok være svært i praksis.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg lagde platon op ad en væg der er lige så ujævn som din. Dette med et godt overlæg. Min plade slutter ved bunden af hullet hvor der er drænrør er var halvt dækket med leret jord. Der blev lagt 220 mm. styrolit op af denne platon. Efterfølgende er der lagt nøddesten oven på dræn op til jordhøjde. Så intet vand binder til noget som helst de sidste 40 cm. imellem jord og styrolit. Det er afsluttet med et par lag ukrudtsdug øverst og så granit skærver. Platon pladen har fået et alu profil oppe øverst over jordhøjde så der IKKE render vand ned på bagsiden af platon pladen = væggen får slet ikke noget vand. Jeg har set nordmændene gøre det på samme måde i en youtube video med en reklame for platon. Eneste ærgerlige er at man kun kan have krukker med blomster i, som det var før sprang alt ud sen vinter fordi jorden altid var varm pga. syd og ikke mindst fordi væggen var uisoleret.

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Hej.
Jeg ville hugge det af. Så du får et helt plant fundament af gå efter. Det giver mest mening i mit hoved.
Hvis det er både for at fugtsikre og isolere. skal isolering ned til min. underkant færdig gulv, samt dræn og fugtspærre. Samt at, etablere et drænrør også.

En opbygning af:

Berapning - fugtspærre - dræn - isolering - filt.

på overkanten kan der så sættes en zink næsse for at lukke tæt.

og nedunder et drænrør med lega opbygning og sand/grus min. 4 mm korn

Hilsen Martin

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
bør fugtsprren ikke slutte lige under drænet. og ikke inde ved muren.
og hvorfor fugtspærre bag isolering, der kommer vel ikke vand igennem isolerigen og ind til fugtspærren?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

For at en kælder skal betegnes som fugtsikker, skal der også udføres en fugtspærre.
og jo det vil være en god ide at få den kørt helt ned af fundamentet
Det er ikke meningen, at der skal komme fugt der ind nej. men det kan forekomme, derfor bliver fugtspærren lavet som en sikkerhedsforanstaltning også.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Nu får jeg verbale tæv af flertalletet herinde, MEN jeg ville aldrig bruge en platonplade, tagpap, tjære eller lign ved efterisolering af kælder. Det ændre nemlig på,fugten i selve kælderen da væggen ikke længere kan komme af med fugt indefra. Reelt set flytter man vel egetåntlig også sin ydrevæg længere ud!? ...og det er ikke så,super fugtmæssigt

Løsningen for mig ville være at montere terrænbatts med indskud øverst og dræn nederst. Så får du isoleret uden at ødelægge muligheden for at komme af med fugten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis