Pizzaovn

Hej Folkens....

Er i gang med at bygge en pizza ovn i haven, med insipiration fra dem man havde i middelalderen. 

Selve ovn kuplen skal laves af en blanding af ler og sand, hvilket jo bliver opløst i regnvejr. 

Mit spørgsmål er derfor, om man kan give kuplen kalk, ligesom på huse for at holde vind og vejr ude, frem for at begynde at skulle bygge et tag? 

Nogle der har en ide om det kunne give den nødvendige skal for at holde vandet ude?

 

Mvh

Jonas Marslev


Mars
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej. Bindingsværkshuse med lerklining var overfladebeskyttet med kalk, så det kan vel også gå på en pizzaovn.
mvh

 varmetossen

Det var sikkert kalksten som man havde læsket. Altså læsket kalk der blev brugt.  Men en kalket bygning skal vedligeholdes jævnligt, for kalken "slides" af vejrligt. Det er til gengæld både let og billigt.

Jeg er da iøvrigt intereseret i om man virkeligt lave pizza i Danmark i middelalderen


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis den læskede kalk blev tilsat blandingen af sand og ler har vi pludselig mørtel, der når den tørrer og hærdes ved opvarmning af ovnen sagtens kan klare lidt udendørsvejr uden at falde fra hinanden. 

Evt som er lag uden på en inderskal aene af ler og sand som du beskriver.

man lavede nok ikke pizza lige i Danmark, men arkæologer har fundet ler ovne mange steder i Europa, også i Danmark, men der blev de højst sandsynligt mere brugt til at bage brød.

Men det lyder som om det skal prøves... 3-4 lag kalkmælk, så må vi se om det holder

Mars
Er ikke komme igang endnu! Men det skal jeg nok (:

Mars
Hej.
Jeg vil råde dig til at starte med kalkvandet, så kalkmælken får et ordenligt bindelag og derefter, som du siger 3-4 gange kalkmælk og til sidst en gang kalkvand igen for at lukke overfladen. Så vil overfladen holde betydelig længere.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Jeg har ikke lige styr på hvad forskellen på kalkvand og kalkmælk er?

Mars
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis