Opvarmning af varmt vand.

Hejsa

Er der nogle af jer der har en ide om hvor meget el, der bruges på at opvarme varmt vand til to personer. Når der er tale om en elpatron i en varmtvandsbeholder. Der skal også løbe ret meget vand ud før vandet er varmt, hvad kan jeg eventuelt gøre ved det? Tænker på at få installeret noget solvarme, men hvor meget vil i tro jeg kan spare på det? Har nemlig slukket mit gamle oliefyr til fordel for varmepumper.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan jeg ikke regne ud, for vi ved jo ikke hvad forbruget er. Men kan dine varmepumper ikke hjælpe ved at opvarme vandet.
"løbe meget vand ud før det er varmt" er normalt på grund af lange rør til tappested. Hvis du åbner en hane vil du sikkert kunne mærke på røret efter vvb at den lynhurtigt er varm. Det er altså hurtigt på vej, men røretskal tømmes for koldere vand først.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Skrevet af FrankEngdal på 06-04-2015 16:32

Hejsa

Er der nogle af jer der har en ide om hvor meget el, der bruges på at opvarme varmt vand til to personer. Når der er tale om en elpatron i en varmtvandsbeholder. Der skal også løbe ret meget vand ud før vandet er varmt, hvad kan jeg eventuelt gøre ved det? Tænker på at få installeret noget solvarme, men hvor meget vil i tro jeg kan spare på det? Har nemlig slukket mit gamle oliefyr til fordel for varmepumper.

Det kniber en smule og lave en udregning for din elregning når man ikke kender vandforbruget.   Men det "koster" 1.163 watt at hæve 1 liter vand temperatur med 1 grad, så har du noget at regne med/på. 

Du kan udskifte dine metalvandrør til moderne isolerede plasticrør med en lille diameter.

Solopvarmet vand kan du nok ikke spare noget ved at installere, da prisen for at få lavet anlæget samt vedligehold sjældent kan tjenes ind over en 15-20 årig periode man regner som anlægets levealder, når man sammenligner med hvad det koster og lave det varme vand med el. Det gælder med dagens pris på el, selv om den har været stærkt stigende de sidste 15 år når vi sammenligner med olieprisen.

Omvendt  siger man lidt humoristisk, den eneste måde man kan tjene penge på solopvarmet vand er og lave anlæget så lille, det tvinger folks varmtvandsforbrug betragtelig ned !!!   Så må du selv gøre dig dit regnestykke. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hvis din elpatron sidder i en gammel stor varmvandsbeholder, som måske ikke er så godt isoleret, kan det være ret så dyr, bare at holde vandet varmt .
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis