Automatsikringer i EL-tavle 1P+N eller 3P+N

Hejsa folkens,

Jeg har et kælderprojekt der er ved at udvikle sig lidt og i den forbindelse lure jeg lidt på, om det er nødvendigt at skifte nogle af automatsikringerne i EL-tavlen. Tavlen blev skiftet for små 3 år siden og i den forbindelse blev der sat en del 3P+N automatsikringer i, da det var forventningen, at det var den størrelse der skulle bruges i kælderen. Spørgsmålet er så, om det er tilladt fra en 3P sikring at trække hver sin fase ud til f.eks. 2 værelser og 1 badeværelse, eller skal der skiftes til 3 stk 1P+N sikringer, hvis jeg vil fordele faser på den måde? Jeg er med på, at det er lidt mere gene, hvis sikrigen slår fra eller afbrydes når det er en 3P der bliver fordelt på den måde, men spørgsmålet er, om det er lovligt?

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det var ok for nogle år siden. Men den dur ikke i dag. Du skal have elektriker til at skifte til 2 stk. 1 pol +nul. Det fylder det samme på eltavle, og det er helt nok til den smule, hvis ikke du planlægger noget helt vildt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der er også den ulempe ved at bruge 3 faset automatsikringer som 3 lysgrupper at hvis der er kortslutning/overbelastning på en af dem så gå lyset også på de 2 andre lysgrupper .


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Der er noget ekstra plads i tavlen, så d etkan godt lade sig gøre, at skifte til 1P+N sikringer. Havde bare håbet på, at det ikke var et must, men en nice-to-have.

Det med at alle 3 områder slukker, hvis sikringen går eller bliver afbrudt, er jeg med på, det er trods alt til at se sig ud af.

Og ja, det er 16A sikringer, men en 13A koster små 75,- kr stk + 1 time til eletrikkeren, for at skifte den. Det tager måske ikke så meget ekstra tid at skifte til et par 1PN, men det ville være billigst hvis det helt kunne undgåes. Endelig er LK begyndt at godkende deres udtag til 16A, så hvis jeg trækker 2,5mm2 rundt samt bruger 16A godkende udtag, burde jeg kunne lade 16A sikringen sidde.

Lige for at slå en steg over det her:
3p+N 10-13A er er helt fint i bolig, også idag!
3p+N 16A kan bruges til stikkontakter, da Fuga uden afbryder er godkendt til 16A.

Ulempen ved 3p+N kontra 1p+N er at, hvis N(ullen) forsvinder, evt ved en løs forbindelse, eller en overbrændt samling i installationen. Vil mange brugsgenstande brænde af i installationen, da fasen der går til lederen uden N render baglæns i N ledningen, og sætter 2xfase ud på de andre brugsgenstande = 400V.
En anden ulempe er at man ikke kan slukke for 1 "sikring", hvilket kan være en ulempe ved eventuelle isolationsfejl i installationen.
Ud over det, så er der ikke noget i vejen for at bruge 3p+N.
Annonce
I øvrigt Trixter, så vær opmærksom på at LK ikke har fået godkendt deres afbrydere endnu, så det kan godt være lidt træls

Nu er det for lille en sag til at slå om sig med teoretiske detaljer. Og uanset hvor tyk stregen bliver slået, så skete der en ændring i 2003 ang. 3 pol grupper i boliger.

Du bør ikke stirre dig blind på 1 fase til hvert rum. Det er slet ikke hverken nødvendigt eller nogen fordel. Og trække det hele op med 2,5mm2 ledning og finde alt materiel der er godkendt til mere end 13A er mere end meget besværlig.

Så du bør gøre det enkle få skiftet til 2 stk 1 pol 13 A og få lavet en ordentlig installation.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu findes der i dag 1P+N automatsikringer som ikke fylder mere en et polet, derfor kan man i dag sagtens udskifte en gammel 3P gruppe med tre nye automatsikringer.

Ja men nullen er ikke med her og vil ikke blive afbrudt da den tages fra en nulklemme 

 

 

 


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Hvad med 1p (altså uden afbrydelse af nul-lederen) automatsikringer: Er de lovlige her i 2024?
Det svarer jo reelt til de gamle smeltesikringer... Som er præcist dem, jeg gerne vil have skiftet; desværre kan man ikke få noget lignende i automatsikringer (altså 3 grupper i 4 din-moduler). Desværre fylder 1p+n enten 1 eller to moduler og 1p 1 modul. Så det kommer aldrig til at passe i tavlen. Men trods alt kan man lave en løsning der blot kræver afblænding af et hul. ;-)
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis