Få gammel ligusterhæk mere tæt / gødning

hvad er optimalt at bruge af gødning? Hvor meget og hvornår?
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan lade sig gøre at forbedre forholdene, så den gror bedre på længere sigt. Men skal den være tættere tror jeg den må klippes noget tilbage.

1. For at den skal gro bedre må jordstrukturen forbedres. Først fjerner man alt ukrudt, så lægges 10 cm tyk lag af havekompost eller champost (købes til rimelige penge i big bag) Det lægges ud i 20-30 cm bredde på begge sider. Det er guf for regnorme som så udvikler sig og laver gange samt trækker kompost ned i jorden. De er lydløse og billige i drift. Hvis jorden er meget lerholdig kan et lag 1-2 cm sand under kompost hjælpe også.

Er der en tør periode må man vande i juni og juli måned.

Hvis du klipper den kraftigt tilbage ville jeg ikke give den gødning i år og næste år, da den så får lange ranglede skud. Men ellers det samme som resten af haven.

Hvis der tidligere har stået nåletræer kan jorden godt have en PH værdi på 6-7 og det er ikke godt for liguster, så må der tilføres kalk.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vores liguster var også blevet noget åben, den var samtidig ret bred, jeg klippede den helt ind i den ene side, og da den var groet pæn igen, fik den anden side samme tur, det kom der en fin hæk ud af igen. (højden fik kun almindelig klipning)
Jeg gav den ingen gødning....
Den er meget smal - men har den højde den skal have.
Store træer og en masse tilgroede buske har nok stjållet næring og lys fra hækken.
Grunden blev næsten ryddet hvorefter vi fik opført nyt hus (gammelt kvarter)
-så der er ikke så meget at klippe yderligere ind af, idet den er smal i forvejen. Hækken blev klippet lidt ind i sensommeren 2014.

Derfor tænkte jeg på noget gødning, men ved ikke om det er det rette i mit tilfælde. Ville gerne sætte en smule fart på - så der ikke går for mange år før den bliver væsentligt tættere.
Så skal den nok blive fin, i løbet af sommeren, når den får lys og luft.
Og lidt gødning skader vel ikke..
Hvilken gødning kan anbefales? (hvad skal den hedde) og hvor meget skal cirka bruges?
Hvornår på året bør det bruges? -evt. hvornår må man ikke..
Annonce

Køb en sæk NPK gødning. Gå efter en med meget kvælstof. eksempelvis 20-3-10, hvis du kan finde det, der giver du mindst pr. kilo kvælstof.

En håndfuld pr. fem-syv planter. og giv dem bare nu, hvor planterne er ved at samle energi til løvspringet. Efter du har klippet hæk til sommer kan du give den tilsvarende møngde gødning. Der er sådan set ikke nogen tidspunkter hvor det er no-go at gøde, men er planten ikke i vækst så optager den ikke næringen og pengene til gødning er spildt (og var du landmand ville du blive straffet for udvaskning af kvælstof).

Er hækken så gammel, at du kan se, at der er grene, der har tør bark rundt om hele eller dele af grenen, så klip dem af og træk dem ud af hækken nu. Det vil også stimulere genvækst. 

Tusind tak for svarene. Hvor tror I NPK 20-3-10 kan købes som privat? Omkring Aarhus.
Har landmanden evt noget der kan bruges hvis man kender sådan en eller er det en hel skæv fordeling?
Jeg bruger den helt almindelig NPK 14 - 3 - 15 Disse gødninger kan alle købes i havecentre byggemarkeder og lignende
Tallene hentyder til fordelingen af N - kvælstof P - Fosfat og K - Kali Som du kan se har den Lars On nævner mere kvælstof og mindre kali, men det har ikke den store betydning, hvis du ikke har en jordbundsundersøgelse der rådgiver om noget bestemt.
Som næsten alt andet i haven skal der også kalk til en gang imellem.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvad ville I så råde mig til at vælge af disse 2 mht fordelingstal til ligusterhækken - om det er 15kg eller 25kg er ikke så vigtigt:

http://www.plantorama.dk/planter/jord-godning-plantebeskyttelse/goedning/havens-all-round-goedning-15-kg-goedning?id=1012020121

http://shoppen.landit.dk/shop.php?action=varekort&varenr=13098&topmenu=33&submenu=34
(301,50 kr inkl fragt til firmaadresse)

Nu ved jeg ikke hvor stor have du har, men det er vel ikke kun hækken der skal have noget at leve af. Du skal have mindst 2 sække 20 - 3 - 10 så får du dem til 199,50 + fragt. Men de kan hentes uden fragt alle steder som nævnt ovenfor. Ved denne gødning kan du bruge knap et par kilo pr. 100 kvm nu og så igen midt i juni måned. Vil du kun give det en gang er det 2-3 kg pr 100 kvm. når jordtemperaturer er over 8 grader.

Men husk samtidig det med kompost ved din hæk, det er langtidsvirkende.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis