Udskifte fugebånd på Velfac 200 vinduer

Hej,

Vi overtager vores nye hus fra 89 til maj og jeg kan se at de gamle Velfac 200 træ/alu vinduer trænger til at få skiftet fugebånd. Nogle steder hæfter det ikke mere på vinduet og andre steder gaber det mod murværket så det må siges at være på høje tide at få dem skifte. Dog har jeg aldrig rodet med Velfac 200 vinduer før så hvordan skal jeg lige gribe det an.

Fugebåndet sidder jo temmelig langt ude på vinduesrammen, så kan jeg pille hele alurammen og vindue af så jeg kan komme nogenlunde fornuftigt til med det nye fugebånd eller er det meget bøvlet?

Hvad med afrensning efter det gamle fugebånd, er der noget godt at bruge så det nye hæfter ordenligt?

Ser frem til at høre jeres bud.

 

MVH Phillip

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skær det gamle af med en hobby kniv og sæt det nye på det ekspandere først bådrute fjerner tap'en der sidder på oversiden, når det så er sagt, så overvej om det ikke var bedre med en rigtig fuge istedet for et fugebånd der sjældent slutter helt tæt til muren med mindre den er helt glat. Resultatet er Langt at foretrække

Kan godt være jeg har misforstået det, men troede egentlig at det skulle være diffusionsåbent når det er til Velfac 200 serien, ellers risikerer man at det rådner omme bagved. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl.

Jeg tror det nuværende fugebånd har siddet der fra start af så tænker egentlig det er ok at prøve igen, så kan jeg nemlig også selv lave det. Mine fugeegenskaber er ikke gode nok til at fuge alle vinduer.

Men kan man ikke skille vinduet på en fornuftig måde så man kan komme ordenligt ind og sætte fugebåndet fast? Det er ihverfald ikke nemt som det er lige nu med en 5cm ind til fugebåndet fra aluforsiden...

Nu er en byggefuge også diffusionsåben, det er ikke kun fugebånd der har den egenskab.

Jeg er dog enig, jeg ville aldrig selv anvende fugebånd på mine egne vinduer, og gør det kun ude hus kunder, hvis der er en stædig og forældet arkitekt på, der holder fast i fugebånd.
Skrevet af Koluda på 06-04-2015 13:50
Nu er en byggefuge også diffusionsåben, det er ikke kun fugebånd der har den egenskab.

Kan du uddybe det med diffusionsåben byggefuge.. tænker du på mørtel fuger ?

Der findes da ikke andre diffusionsåbne fuger end ekspansion bånd og mørtel, gør der ?

 


Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Du nævner at fugebåndet sidder 5 cm inde. Er der en grund til dette? Kan de ikke bare komme ud til yderkant mur, som man normalt gør? Evt tag et billede

Mvh. Christian M
 

Annonce

Det er fordi de her Velfac 200 vinduer har det her 'svævende' udtryk for rammen er trykket om bag ved glasset. Har desværre ikke billeder af det for har ikke overtaget huset endnu, men her er et link til hvordan de ser ud.

https://www.google.com/search?biw=1440&bih=771&tbm=isch&sa=1&btnG=Search&q=velfac+200+vinduer

Hvis man nu skal have en fugemand ud og lave sådan noget om, hvad plejer man se at kunne indhente pris per fugemeter? I trekantsområdet?

 

nu kender jeg ikke priserne i trekantsområdet, men jeg fik fuget samtlige vinduer og udvendige døre af en fugemang for ca. 1 1/2 år siden og det kostede ca. 2400 alt inkl. og jeg er stadig imponeret over finishen på de fuger som jeg ikke på noget som helst tidspunkt kunne komme bare tilnærmelsesvis i nærheden af, 2400 lyder måske af en del men, fugebånd som du har overvjet er altså helle ikke gratis du kommer hurtigt op på 50 kr. pr. meter og så er det LANGT fra af samme kvalitet som en proff. lagt fuge. de 2400 som jeg gav er givet meget godt ud, men prøv da at måle op hvor mange meter det drejer sig om og så ring til en fugemand eller 2 og få et tilbud.
p.s. skraber du selv den gamle fuge helt ud så bliver prisen trods alt billigere.
Skrevet af Lopus på 06-04-2015 19:34

Kan du uddybe det med diffusionsåben byggefuge.. tænker du på mørtel fuger ?

Der findes da ikke andre diffusionsåbne fuger end ekspansion bånd og mørtel, gør der ?

 

He he, engang imellem så går det lidt hurtigt med at få skrevet.

Der skulle have stået mørtelfuge, og ikke byggefuge...
Mørtelfuger er dog ikke nemme at lave på velfac partier, og Velfac vil ikke give garanti mod korresion på kanterne, hvis det er fuget med mørtel, pga. korresionsfare hvis denne kommer i forbindelse med den syrlige mørtel, er dog set lavet flere gange uden problemer.

Nej, Z-værdien på alle fugemasser er for høj til at kalde den tilnærmelsevis diffusionåbne, men nu er der ingen krav om at fugen skal være diffusionsåben, heller ikke fra Velfac.

De anbefaler både fugebånd og dobbelt fuger.

 

 

Nej, tror heller ikke den kommer..

Men nu ville jeg ikke selv være urolig for at fuge med byggefuge her i eget hus, både vinduet og murværket er jo diffusionsåben, så evt. fugt vil altid kunne komme væk.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis