Borer i en lervæg 👎

Hejsa. Jeg er i gang med at indrette et børneværelse til en kommende lille. I den forbindelse har vi købt nogle kasser fra trævarerfabrikkernes lagerudsalg som skal sættes op på væggen. Jeg har haft en lille fornemmelse af at det sikkert ville være en lervæg der skulle bores i, så i den forbindelse har jeg lavet et hul på 1 mm med en hammer bare for at boret kunne placeres. Det hele går super indtil jeg skal borer. Boret smutter nærmest bare rundt i leret og forskyder mit hul til den ene side med næsten 0,5 cm.

Mit spørgsmål er så, kan man lave en form for borerguide? Eks. Ud af et stykke træ. Måske 6 cm. I tykkelse og bredde. Og så ca. 15 cm. Langt. Så var min tanke at jeg ville borer et hul i guiden og derefter holde guiden tæt og fast ind til muren og så borer hullet i væggen igennem guiden.

Er dette noget juks sagt på godt vestjysk eller hvad tænker i?
Andre gode ideer modtages selvfølgelig gerne 😉

På forhånd tak.

Mvh Rasmus
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS.
Jeg tror det kan være en udmærket løsning, hvis jeg skal bore et bræt op f.eks. borer jeg direkte igennem det, og slår plugs ind igennem også.
Men ellers plejer jeg at starte med langsom hastighed, og uden slag på boremaskine hvis den vil lave det nummer.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Orla. Jamen ja det er jo et godt spørgsmål. Huset vi har er et gammelt stuehus bygget ca. i 1855. Jeg har fået at vide af min svigerfar som pt. ejer huset at væggen vi arbejder med er bygget op i noget gammelt leragtig materiale. Ved ikke hvordan jeg bedst skal forklare det. Men når jeg banker på væggen lyder den meget fast, men så snart jeg borer i den er den blød som smør 

Hej Rasmus

Ideen med "en borelære" som du har beskrevet er rigtig god, men du skal bruge bor af typen Uni-plus eller Wireless i en almindelig boremaskine uden slag.

Hvis lervæggen er så porøs, at hullerne bliver for store, kan du blive nødt til at købe en patron injektionsmasse til at klæbe dine plugs fast med.

http://www.byghjemme.dk/shop/expandet-injektionsmasse-66786p.html#.VSDmTosfoiE
Annonce

Hey. Borelæren fungere rigtig godt, det er væsentlig nemmere at styre det hele nu. Jeg bruger et uni plus. Men kan se nu at problemet nok har været at jeg bl.a. har brugt slag. Det er stoppet og resultatet er også derefter Så mange tak for hurtig hjælp

Uniplus må ikke anvendes med slag, og forøvrigt er det meget sjældent, at det er nødvendigt med slag, hvis det ikke ligefrem er beton der skal bores i, og så er det jo en borehammer og SDS bor der skal anvendes.

Jamen så lærte jeg også noget her en søndag påskemorgen. Det havde jeg ikke regnet med da jeg stod op  
Det er nu ret med en fagmand 

Du kan ikke belaste din fastgørelse, med ret mange kilo, jeg ville ikke hænge en reol op i en lervæg, men finde noget der kunne stå på gulvet.

Gammel tømrer 🔨
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis