Cemberit Hardieplank til plankeværk?

Hej og god påske til jer alle

Som det lyder, så vil jeg gerne lave et plankeværk der er vedligeholdelsesfrit, mere eller mindre. Jeg har et stykke der ialt er 3.98 meter og det skal lukkes med hegn og en låge lavet af hardieplank beklædning.

Jeg har set et sted her i byen hvor jeg bor, at man har lagt en sort/koksgrå aluprofil ovenpå deres hegn med vandnæse, men jeg kan ikke finde de profiler nogen steder, desværre.

Jeg vil høre om der er nogen der har et råd, erfaringer med at bruge det til plankeværk. Hvad jeg skal bruge. Beklædning på begge sider. vil det være en fordel at dele hardieplanken eller er 3 meters længder ok?

Jeg regner med at bruge stolper, men vil gerne have mulighed for ikke at støbe stolperne ned og istedet bruge stolpesko eller lignende.

Giv mig gerne nogle link til hvad specielt jeg skal bruge hvis det er muligt?

Plankeværket skal stå imellem to murstensvægge, hvor lågen er helt yderst. 

Jeg har samtidigt tænkt på at ca 2meter fra den ene væk (hvor lågen ikke er) vil jeg gerne fortsætte vinkelret ud med en kattegård/hundegård. Højden på plankeværket skal være 2 meter. Hvordan får jeg monteret noget vinkelret på plankeværket som også ser flot ud?

På forhånd tak

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du behøver ikke at støbe stolper ned. Trykimprægneret træ kan godt holde i mange år selv om det bliver gravet ned. Hvis de bliver savet af skal du ikke have den ende ned i jorden.

Hvis du sætter dem på stolpesko mister de alt deres stabilitet, idet de stort set kan dreje frit omkring det punkt, så det dur ikke.

Det med vinkelret på: Mon ikke du kan arrangere det sådan at der lige bestemt er en stolpe hvor afgrening skal være. Så kan den jo være 1. holdepunkt for hardiplank den vej.,

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
jo det havde jeg også tænkt på mht den vinkelrette stolpe, men tænker bare at hardieplanken jo er monteret med overlæg så mere hvordan stolpen der skal lave rammerne kommer til at se ud når det er monteret
Hvis du vil støbe stolpesko ned, så brug de her H formede, så er der stadig styr på stolpen, hvis du sætter to gennemgående bræddebolte igennem.
http://www.rkc.no/produkt.html?ebiz_products.pid=170&pnr=2502028&mcid=35&ebiz_pcategory.cid=1046

BLA. J&F har dem.....
De stolpesko er lidt bedre, men stadig bedst og billigst at grave stolper direkte ned.
Du kan blande grus med en lille smule cement (tørblanding uden vand) Det støder du ned omkring stolpen. Jordfugten vil så hærde cementen så den bliver stabil.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg vil nu til en hver tid foretrække, at stolperne ikke sættes i jorden, trykimprægneret træ rådner også.

Her har jeg brugt de H formede stolpesko, ingen problemer med stabiliteten, og træ der ikke er i forbindelse med jord holder nu engang meget længere....

Annonce
Ja det ser fint ud. Dem vælger jeg sikkert. Jeg skal kun have et trådnet/rionet over som tag og da den ene væg bliver husets væg, vil jeg også gerne have at den ene stolpe der er mod husvæggen kan fjernes midlertidligt, så jeg kan komme til at male huset lidt nemmere
Skal de støbes ned de stolper eller bankes de ned i jorden?
Ja de skal støbes ned, jeg brugte et 16 cm jordbor, og borede 1 meter ned.

Du skal have en overdækning og gerne beklædning på begge sider da hardie planker ikke tåler vand på bagsiden som ikke er malet eller lukket på anden måde ligeledes skal de komme luft ind til bagsiden umiddelbart ville jeg ikke vælge at bruge fibercenment planker til en låger da det kan være svært at undgå at der kommer hakker og ridser i den. Et fibercenment brædt er meget modtagelig over for mærker og ridser og bliver der slået hul på den malede overflade vil den begynde at suge vand til sig og gå lige så stille i opløsning.
Har fundet en der laver aluprofiler efter bredder til toppen af plankeværket.
Mht ridser og hakker så vil jeg jo gerne vøre fri for ikke at male det plankeværk der skal sættes op, så er den eneste mulighed vel Cemberit
SOm jeg kan læse mig frem til med Hardieplank, så er det rimelig nemt at skifte et bræt hvis der skulle ske noget og der står at det er rimelig slagfast.
Fordelen er jo at det ikke skal males.
Der er dog en ting der bekymrer mig lidt. Jeg har 3 stolper og tænkte på at enten køre hardieplanken på stolperne fremfor at lave sektionopdeling imellem hver stolpe. Grunden er at jeg ved hardieplank imellem hver stolpe ikke kan se hvordan der bliver tætnet imellem hardieplanken og stolpen for slagregn osv??
Man kunne selvfølgelig ligge en silikonefuge i sammen farve?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også