Opfugtet murværk

Jeg var lige en tur ude ved min endegavl, et sted jeg ikke kommer så tit, og kan se at det er som om at murværket er opfugtet dét sted hvor brugsvandet går ind i husets badeværelse.
Jeg har tjekket vandmåleren og den står stille på 0 i forbruget, burde den ikke vise et forbrug hvis der fiser vand ud?

Mvh.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det med vandmåler er en god indikator, for at der ikke er noget galt med vandinstallation 

Har du direkte fjernvarme ? kan det jo være fejl på gulvvarme. Ellers er det måske bare det meget fugtige vejr vi har haft den senere tid.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har eget pillefyr, og kan heller ikke se fald i vandstanden her.
Jeg håber du har ret mht. at det bare er det fugtige vejr, men synes bare det ser mistænkligt ud da resten af murværket ser tørt ud, og det ligner en halvcirkel med fugt.
Det kan komme af andre årsager. Der kan trænge fugt ind længere op på endegavlen, som så bevæger sig ned på bagsiden af ydermur. Der skal være indlagt murpap over vinduer som leder den fugt ud, ligesom der skal være ved sokkel. Nederst skal der for hver ca. 1 m skal der være afvanding/udluftning ved at studsfugen er åben kun med net i

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej EV Elmand

Din påstand med studsfugeventiler holder ikke vand, da det kun er et fåtal af husene i Danmark der bygges sådan.

Hvis de er en bagmur af træ, er det en selvfølge, men ellers ikke.

Hej. Jeg tænker lidt.
Hvis vandet fosser ud ved væggen og måleren sidder på indvendig side af huset. Så vil måleren vel heller ikke reagere når hulet sidder bagud for måleren? Eller vil den løbe baglæns?

Nu kommer jeg måske med en dum bemærkning igen. Jeg har nu altid monteret studsfuge ventiler da murværket har godt af det. Så der ikke opstår saltpeters udtræk eller opfugtning. Opfugtning kan ske ved særlig udsatte steder samt hvis man har fuget om med alt for stærk mørtel. Det er også derfor ved hulmuresisolering at man skal tjekke hvor meget vandophobning der kan komme i væggene fordi der ingen ventilation kan blive. I forhold til min teori skal der altid udføres åbne studsfuger samt en ventileret spalte i mureværker. Det bare sjælent det bliver udført fordi isolering udvider sig under opmuring og af man skraver alt mørtel af på bagsiden . Men det sidste her høre ikke hjemme i denne tråd undskyld

Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Lige til info så sidder måleren i en målerbrønd i min have næsten ude ved vejen, så den er langt før dette.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis