lægge fliser på terasse

hej jeg skal have lavet en terasse på ca 25 kvm på skyggesiden af mit hus (nordvendt) skal jeg have stabilgrus under eller er denne sand nok

 

https://eshop.silvan.dk/vare/bygningsartikler-2/belaegning-4/big-bags-5/afretningssand-2

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Fliser er mange ting, hvor store er de, og hvilket mønster skal du lægge? 

Man kan godt "nøjes" med grus, men det afhænger af flere ting.

Er der store træer i nærheden (så vil rødder måske ødelægge terrassen med tiden) ? 

Er der fugtigt? 

Hvad er det for en jord der ligger der nu (græsplæne eller bede, eller noget helt andet)?


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hvis kun der er fodtrafik hvor fliserne skal ligge, og der ikke har været gravet i underlaget de seneste år, så er det rigeligt med ca. fem cm komprimeret grus eller sand.

Den type grus du spørger om komprimeret ikke så hårdt som flisegrus, som der er lidt ler i. Men til dit formål har det ikke den store betydning.

Stabilgrusbund er helt unødvendigt hvis ikke der skal være tung trafik på fliserne.

Du skal huske at med 5 cm sand f.eks. skal du bruge ca. 1,25 m3 sand Det vejer ca 1,8 Tons /m3 så 1 tons (som er i disse big bags) giver altså kun 0,55 m3 Så der skal bestilles mindst 3 tons. Jeg ville ringe til en vognmand / anlægsgartner om prisen på sand løs leveret og tippet af i en dynge.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
mange tak alle sammen. jorden er gammel alndbrugsjord, som er ret lerholdigt. det blev i sin tid vendt med vasket sand før vi anlagde græsplæne der for 8 år siden. der er efterhånden mere mos end græs i det dog. Kan godt være det er billigere at høre en vognmand efter hvad han tager.

Sand ved en vognmand koster "næsten ingenting" men hans timeløn til transport koster. Så det er næsten samme pris om du får 1,5 eller 3 m3


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
fuck man jeg har lige taget en hurtig hovedregning på det. når jeg tager hensyn til hvad min bil og trailer kan belastes med så er det ca 400kilo og jeg skal derfor cirka køre 15 ture (dette er i alt tur retur) af 5 km hver vej.

Og ??

Vognmanden skal jo ikke køre 15 gange men kun 1 gang. Så du må ringe og høre om en pris


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Sidst jeg fik sand til en terrasse kostede stabilgrus ca. 90 kr pr m3 og afretningssand 25 kr pr. M3 og kørsel var ca. 900..... At købe sand i bagbags kan sjældent betale sig med mindre man kun skal bruge en enkel m3 eller2 h is mere end det ring til en vognmand
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis