Sadelpind: galvanisering mod galvanisering

Jeg har en ældgammel Christianiacykel med en sadelpind der sidder fast. Begge dele er varmgalvaniserede (sadelpind og stel), så jeg tænker der er en lille sandsynlighed for at det kunne løsnes kemisk før man går over til hårdere metoder. Der sætter sig en slags salte på oversiden af varmgalva, som kunne sidde og holde det fast. Er der nogen der har et bud på hvad man kunne prøve med?

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Saltsyre opløser zink, som varmgalvaniseringenen består af, men det vil jeg nu på det kraftigste fraråde at bruge.

En god rustløsner, og lad det virke, så ellers prøv om den kan lirkes fri.

Jeg har engang løsnet en saddelpind, der som du beskriver var "groet sammen", ved at (selvfølgelig) først give den rustopløser og lade det virke mindst et døgn.

Så pillede jeg bolten helt ud, og derefter satte en stor bred mejsel der var slebet så den lige kunne mases ind i den "revne" der er i stellet. Så vrides "stellet" stille fra hinanden, med mejslen, mens en anden person hiver/drejer i saddelpinden (det er nemmest hvis der er saddel på ).

Held og lykke med arbejdet.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det koster nok en sadelpind men anyhow:

Når pinden har trukket i rustløser tages sadlen af. Grip om sadelpinden en tomme fra stelrøret med en rørtang. Slå hårdt på enden af sadelpinden med en mukkert så pinden sætter sig lidt yderligere ned i stelrøret og derefter drejes sadelpinden med rørtangen frem og tilbage mens den rykkes op.

gammel tråd så problemet er forhåbentlig løst. men til andre er mit råd rustløsner i røret lad det virke natten over. tag sadlen af og vend cyklen på hovedet og spænd så sadelpinden fast i en stor skruestik. Lig evt plastik imellem for at undgå mærker. vrid så cyklen rundt. årsagen til dette virker er du har et større moment der giver flere kræfter i dit vrid. bagefter aftørres saddelrør indvendigt og saddelpind og denne smøres med fedt som f.eks litiumfedt der bruges til lejer. dette er med til at hindre metallerne i at ruste sammen. det kan godt være du bør gentage smøringen hvert 2 år.
Det er heldigvis løst. Det var Henriks råd i sidste ende jeg fulgte. Den havde drukket rustløsner i spandevis uden held, men fik en mejsel ind og udvidede stellet lidt. Saddelpind var af den gamle type, som bare er rund for oven og sadlen kunne ikke spændes hårdt nok til at holde fast, så der kom en rørtang på, med noget klud om. Til sidst gav den sig. Så tak for rådene allesammen!
Jeg har anvendt metoden med at smide et stel på hovedet ned i en skruestik tidligere. Men for stort besvær at gøre det med en Christianiacykel med kasse på.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis