Kompressor - hjælp til det rigtige køb

Hej

 

Jeg skal ha' anskaffet mig en kompressor, til almindelig hobbybrug og har brug for vejledning i, hvad jeg skal være opmærksom på, for at få mine ønsker opfyldt.

Ved nogle kompressor står der "Oliefri" - hvad betyder dette og er der fordele og ulemper.

Hvilke tryk skal den kunne levere, hvis den skal kunne bruges til sprøjtmaling og sømpistol ?

Jeg har tidligere lånt en lille kompressor, men syntes at den hele tiden mistede trykket og skulle "lade op" igen, før jeg kunne fortsætte.  Hvordan sikre jeg mig ar kompressoren kan føde sig selv med luft til ikke at skulle holde disse pauser hvor der ikke er noget tryk ?

Anden vigtigt information om køb ?

Prisleje og fabrikat

 

 

 

 

 

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En oliefri kompressor har den fordel den ikke sender olie ud i trykluften, men den har sandsynligvis en kortere levetid-
En malepistol kræver ikke ret meget tryk højst 3-4 bar men bruger meget luft, en sømpistol vil normalt ikke skulle køre over 8 bar tryk, og den bruger ikke så meget luft.

Denne kompressor kunne være et bud i den billige ende..
http://www.harald-nyborg.dk/p7918/scheppach-kompressor-3hk-2cyl
Jeg har købt denne fra Biltema:http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Trykluft/Kompressorer/Kompressor-30V-24-17671/
Jeg tror den har samme kompressor som den fra Harald Nyborg. Fordelen ved den er ud over prisen, at den er lettere at køre med og den fylder ikke så meget. Tankkapaciteten er opgivet til 8 liter, men det er en fejl. Jeg vil tro tanken er lige så stor som på den fra Harald.

I første afsnit ved varen på Biltemas hjemmeside står "tankkapacitet 24 ltr." og længere ned i specs. for tanken kun de 8 ltr (nok en fejl fra de 8 bar). Så den er sikkert 24 ltr.

jeg har en herkules fra bauhaus, den køre upåklageligt !
den bliver brugt til værksteds arbejde ( mekaniker ) fra fredag eftermiddag til søndag aften, den har nu kørt i 3 år
Hvis du tager en der er for lille skal den arbejde meget og derved en del mere slid på den, jeg køre ca 3 bar på maler pistol, husk at få en vandafleder mellem, så bliver lakken pænere

http://www.bauhaus.dk/vaerktoj-isenkram/el-vaerktoj-maskiner-tilbehor/kompressorer-generatorer/herkules-kompressor-3-0-hp-50-l-10-bar-m-olie.html
Hej
Som tommelfingerregel siger man at kompressoren skal kunne levere ca. 200 l/min til sprøjtelakering.
Sømpistol, væsentlig mindre.
Så pas på ikke at købe den for lille. så hellere en god brugt af enerkendt mærke.
Desuden skal du have vandudskiller på til lakering og tågesmøring hvis du skal anvende den til værktøj.
Reduktionsventil skal altid være på , så du kan regulere trykket efter formålet.
Venlig hiksen Johnny S.

Johnny cnc
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også